Bicicletes sí, però visibles
Viure en una ciutat com la nostra és un sinònim de qualitat de vida i de convivència, entre tots aquells que ens hi traslladem diàriament, tant de dia com de nit
Des d'aquí vull deixar clar que personalment considero que la bicicleta és quelcom més que una eina per fer esport, és un mitjà de transport que hauríem de promocionar en favor del medi ambient i la sostenibilitat. Dit això, vull fer una crida a tots aquells usuaris d'aquest mitjà de transport perquè, independentment de què utilitzar els "carrils-bici" ha millorat molt la seguretat del ciclista, durant la nit, és imprescindible l'ús de tots aquells mitjans que ens facin visibles.
Semblarà una obvietat però hem de ser conscients de què qualsevol incident entre un cotxe i una bicicleta, el ciclista és el que sempre en surt perjudicat, i molt.
És bastant freqüent veure pels barris de Sant Cugat, al vespre, ciclistes sense cap tipus d'element reflectant, sense il·luminació i moltes vegades vestits de color fosc. Si a això hi afegim que, com a conseqüència de les mesures per reduir la contaminació lumínica i estalvi energètic, han fet de molts carrers unes zones significativament més fosques, doncs ja tenim aquí un binomi terriblement perillós.
Pel que he pogut esbrinar no sembla que l'índex d'accidents a Sant Cugat on estiguin involucrats ciclistes sigui més alt que a altres llocs, probablement pel fet que cada vegada són més el nombre de carrils-bici, o a la sort, no ho sé..., però si crec imprescindible que es faci una campanya per intensificar la millora de la seguretat viària, tant per a conductors com per a ciclistes, posant l'accent en què la visibilitat d'un ciclista és la seva millor assegurança.
Les llums i la roba reflectant són la millor garantia per poder gaudir d'aquest mitjà de transport durant la nit i sense risc. Cada dia apareixen nous productes que milloren la seguretat dels usuaris de les bicicletes, monopatins, etc. Últimament han aparegut esprais que es poden aplicar sobre la roba normal o la mateixa bicicleta que els hi confereixen bones qualitats reflectores, mentre que pel dia no són visibles. A Holanda i Suècia s'està utilitzant cada vegada més i com tots sabeu, aquests són països on la bicicleta és un mitjà molt i molt utilitzat i que per tant portem temps d'avenç.
En definitiva, no hem d'esperar que les administracions ens generin normes que arreglin la convivència entre ciclistes i el seu entorn, que també; és imprescindible doncs avançar-nos i fer servir qualsevol eina d'auto protecció que sigui possible. Si aconseguim fer-nos inequívocament visibles, aconseguirem una de les millors accions preventives possibles.