Dificultats lectores
Al teu fill no li agrada llegir? No saps que fer perquè llegeixi? Es molt lent llegint? No recorda el que llegeix? No entén el que llegeix? Omet les lletres? Les gira constantment? Es frustra?
Els problemes de lectura són una de les causes principals de fracàs escolar. Entre un 20% i un 30% dels infants a Catalunya tenen dificultats en aquest àmbit.
Els infants s’introdueixen al món de la lectura des de ben petits. En funció de l’escola i del ritme del nen el procés lector és més ràpid o més lent. Normalment, al voltant dels quatre anys d’edat, els infants comencen a conèixer les lletres de l’abecedari i el seu so corresponent i sobre els cinc anys acaben de conèixer totes les lletres i les consoliden mitjançant una lectura de paraules lletra per lletra. D’aquesta manera, a través de molta pràctica, els nens durant el cicle inicial aconsegueixen una lectura global de les paraules, permetent una lectura més ràpida i per tant, una millor comprensió lectora.
No obstant, cada infant té un ritme lector diferent. Tant els pares com els mestres han de respectar els límits del nen i no forçar l’aprenentatge quan encara no està preparat. És molt important no pressionar-los, l’únic resultat que obtindran serà una frustració constant per part del nen, una negació cap a la lectura i rabietes i plors freqüents cada cop que se’ls presenta un llibre.
Abans de pressionar-lo i/o castigar-lo, no dubteu en consultar un logopeda i sol·licitar un diagnòstic exhaustiu de la lectura del vostre fill. Es possible que presenti dificultats lectores i necessiti intervenció logopèdica.
Tot i això, per una bona reeducació dels problemes lectors, no es suficient amb intervenció logopèdica si no que s’ha de tractar també des de l’entorn familiar i l’entorn escolar. Es important, entre tots, motivar a l’infant perquè desperti curiositat i interès per llegir, sent ell el que ens pregunti per les lletres i tingui ganes de conèixer-les.
S’ha d’introduir als nens a la lectura d’una manera lúdica i natural, a través d’objectes que li interessen o li criden l’atenció. No sempre és necessari llegir amb un llibre davant. Per exemple, si a un nen li agraden molt els gossos, començarem ensenyant-li les lletres que composen el seu nom i seguidament, ell mateix ens reclamarà buscar informació sobre els gossos (on viuen, que mengen, que els agrada, rasses...).
És important dedicar cada dia un espai a la lectura. Es molt recomanable que els pares llegiu amb els nens i feu activitats prèvies, durant i posteriors a la lectura. S’ha d’incloure la lectura a la vida quotidiana dels nens sense que aquesta esdevingui una obligació per a ells.