Els hàbits de 0 a 3
A l’escola bressol ens passem el dia insistint en el hàbits de treball, d’higiene, d’autonomia… tot tipus d’hàbits!!
Alguns pares al Sol Solet ens pregunteu per què són tan importants i com treballar-los.
Els hàbits no són més que pautes de comportament, que donem als nostres fills i/o alumnes, que els ajuden, per una banda a estructurar el temps, i la seva manera de fer, a millorar la seva relació amb el món que els envolta i a tenir un millor concepte sobre ells mateixos
Bàsicament tenen molt a veure amb el respecte cap a les persones que ens envolten i cap a ells mateixos. Per això marcarà les seves futures relacions amb la família, els amics... són la base de l’autoestima.
En aquestes primeres edats, els podríem dividir en tres blocs, principalment:
• Hàbits d’higiene i ordre.
• Hàbits de socialització i de treball.
• Hàbits d’alimentació i son.
Els hàbits d’higiene i ordre tenen molt a veure amb la cura d’un mateix i l’entorn que l’envolta, alguns que es podrien treballar a partir dels 4 mesos fins als 3 anys són aquests:
• Col·laborar amb l’adult en el canvi de bolquers.
• Ordenar les joguines cadascuna al lloc que correspon.
• No malmetre les joguines.
• Rentar-se les mans de manera autònoma.
Els hàbits de socialització i de treball establiran les seves relacions amb els altres, ja siguin amics, mestres, germans o pares. Alguns adequats per treballar en aquestes edats serien:
• No agredir els altres.
• Esperar el torn d’atenció de l’adult.
• Compartir les joguines.
• Respectar les produccions pròpies i les dels altres.
Els últims, però també molt importants, són els hàbits d’alimentació i son. Aquests, a més de contribuir a la seva salut física i mental, també estan molt relacionats amb els de socialització i també amb els d’higiene i ordre. Podeu treballar els següents:
• Fer un esforç per anar acostumant el paladar als aliments que no li agraden.
• Mantenir un ritme de deglució adequat, ni massa ràpid ni massa lent.
• Anar-se’n a dormir de manera autònoma.
• Seure correctament a taula i/o a la trona.
• Començar a agafar els coberts necessaris de forma correcta tot introduint la pinça.
• Intentar treure’s les sabates i desar-les al lloc adequat.
• No tenir por a tastar nous aliments.
Cada família prioritzarà aquells que trobi més importants, però com sempre us recomano en tots els aprenentatges en aquestes edats, caldrà constància, paciència i un bon sac de reforç positiu!!