Opinió

L'escola concertada en detriment de l'escola pública

L'escola concertada imposa el model de zonificació a Sant Cugat, en detriment de l'escola pública de proximitat

Que algunes famílies tinguin l'opció d'escollir el model d'escola concertada que volen dificulta l'accés a l'escola pública de proximitat.

Actualment Sant Cugat està dividit en dues grans zones escolars, per tant, les famílies que viuen lluny d'una escola tenen els mateixos punts per accedir-hi que aquelles que viuen al davant. Penso que és poc sostenible per a una ciutat no apostar per la proximitat en l'escolarització dels infants. Poc sostenible perquè fomenta l'ús del cotxe i per tant contamina i dificulta la mobilitat dins la ciutat; perquè complica la logística diària en detriment de la conciliació; perquè redueix l'autonomia dels infants...

La Regidoria d'Educació ho justifica assegurant que "donat que la legislació catalana obliga que les zones siguin les mateixes per accedir a les escoles públiques i a les concertades, a Sant Cugat només és legal aplicar el model de dues zones, ja que, si s'usessin criteris de proximitat a l'hora de definir les zones, l'escola concertada de referència d'algunes famílies només podria ser religiosa i/o que separa per sexes". Així, es posa per davant el dret d'alguns ciutadans d'escollir el model d'escola concertada que volen (religiosa o no, separada per sexes o no), que l'escola pública de proximitat.

Una ciutat que es declara amiga de la infància, verda i innovadora hauria de batallar per un model de zonificació que no permeti que els veïns d'una escola en quedin fora. Ciutats com Reus i Vilanova han demanat modificacions legals a la Generalitat per poder aplicar models d'acord amb el lloc de residència. Seria una opció per Sant Cugat?

Alhora, és interessant posar damunt la taula que hi ha qui prefereix models de zonificació que prioritzin poder escollir el projecte educatiu del centre, encara que això vagi en detriment de la proximitat. Apostaria perquè l'Ajuntament vetlli per tal que totes les escoles públiques de la ciutat liderin un canvi cap a nous paradigmes educatius i es treballi la seva aplicació junt amb les comunitats educatives dels centres. Si no, aquells que ara escullen l'escola pel projecte, es poden trobar que en canviar la direcció del centre hagin d'anar lluny de casa i a un projecte que ja no els convenç.

Estic segura que els meus fills, com la resta d'infants de la ciutat, estaran bé a qualsevol de les escoles públiques de Sant Cugat, justament per això, em sap greu que no pugui ser la que fomenta la xarxa, l'autonomia, la conciliació...