Política i professionalització
Tot plegat ve a tomb d’una columna que vaig publicar fa dotze dies al Diari de Sant Cugat. En ella, reclamo una estructura politicoadministrativa més racional i més senzilla per al nostre Ajuntament. Considero absolutament injustificat el fet que tots els regidors de la majoria de govern hagin de tenir càrrecs executius. Els regidors, de la majoria de govern i de l’oposició, tenen, o haurien de tenir, importants instruments institucionals per exercir la seva responsabilitat: el Ple i les comissions informatives.
El fet que tots els regidors de la majoria de govern assumeixin tasques executives, representa en la pràctica un apoderament per part del partit guanyador de l’estructura de l’Ajuntament, un fet que porta a la confusió entre partit i institució. Si, a més, hi sumem que el secretari o president local del partit, que crec que és el cas, també és regidor i que, juntament amb ell, ho són altres càrrecs rellevants del partit, la independència del partit com a col·lectiu amb funcions pròpies queda greument amenaçada. Qui fa els programes? Qui elegeix l’alcaldable i configura la resta de la llista? Qui decideix els grans temes municipals? Evidentment, el grup municipal, i, en especial, els que tenen més responsabilitat executiva. El partit, com a tal, queda anul·lat: la seva capacitat de seguir sent un nexe entre la ciutadania, i en especial els seus votants, i la institució, i la seva funció de fiscalització del grup municipal, desapareixen.
El fet que les coses funcionin així no implica forçosament mals resultats en termes electorals. Però el partit desapareix com a intel·lectual col·lectiu, és a dir, com a conjunt de persones que elaboren programa, i els electors es distancien de la política, en la mesura que veuen que tot es fa des de dalt. La professionalització mata la participació dels qui no volen ser-ho, de professionals de la política. (P.D: el que es diu aquí val per a qualsevol partit, naturalment).