Quatre anys d'Anella Verda
'Omplir aquests carrers de carrils bici que no s'utilitzen lluny de pacificar els carrers fan de la circulació una guerra'
Quatre anys d'Anella Verda és un temps suficient per fer una valoració fonamentada sobre el resultat d'una actuació que va ser presentada com un pas cap a una mobilitat més sostenible. Va ser una decisió valenta, disruptiva en un municipi sobrepassat per un disseny urbanístic de baixa densitat i que penalitza el transport públic.
Qualsevol canvi que suposa una modificació de les condicions de l'ús de l'espai públic afecta les regles de convivència. Canviar aquestes obliga a l'observança de dos principis: el consens ciutadà i l'existència d'una estratègia que faci que aquest canvi siguin un benefici pel conjunt de la ciutadania.
Quan es va posar en marxa l'expansió del carril bici al centre de Sant Cugat, cap d'aquests principis va ser tingut; el consens ciutadà va ser parcial, centrant-se en lobbies a favor de l'ús de la bicicleta i deixant de banda a veïns i comerços. I de l'estratègia per fer de l'Anella Verda una actuació beneficiosa per a tothom només podem dir que va haver-hi molta improvisació i alguna incoherència.
El resultat, de moment, no pot qualificar-se d'èxit. La utilització de l'Anella Verda és residual, una minoria d'usuaris, quasi invisible, un nyap per la mobilitat que col·lapsa el centre, especialment el carrer de Francesc Moragas amb un punt de surrealisme al tram que va de rambla de Celler a Rius i Taulet, on la parada del bus ocupa l'únic carril existent habilitat per la circulació de vehicles, aturant completament el tràfic quan un bus s'atura a recollir i deixar usuaris.
Des del meu punt de vista és urgent revisar l'actual model de mobilitat de la ciutat. La pacificació del centre implica convertir en zones de vianants bona part dels seus carrers i drenar el trànsit per les vies que circumval·len aquest, d'una manera raonable, tenint en compte les motivacions i les característiques de Sant Cugat. Omplir aquests carrers de carrils bici que no s'utilitzen lluny de pacificar els carrers fan de la circulació una guerra.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.