Opinió

Els residus a l'escola

'Ben aviat haurem d'afrontar un nou problema perquè la creixent digitalització de les aules acabarà convertint els centres docents en grans generadors de residus electrònics'

Fa més de 15 anys que s'emeten campanyes de sensibilització sobre la importància de la prevenció i la recollida selectiva dels residus; i, a la majoria de llars, separar les principals fraccions dels residus que generem cada dia, forma part de la nostra quotidianitat. Tanmateix, a moltes escoles aquesta qüestió encara no rep l'atenció necessària.

Al Collserola, ens hem proposat posar-hi remei i aplicar la famosa estratègia de les 3R:

- Reduir, deixant d'utilitzar materials com Goma Eva o purpurina; canviant hàbits com plastificar; i conscienciant als infants perquè els esbarjos siguin "Residu Zero".

- Reutilitzar i allargar la vida dels materials, aprofitant el paper que encara es pot fer servir per l'altra cara o dissolent els retoladors que ja no pinten per convertir-los en aquarel·les líquides; i impulsant iniciatives com la xarxa d'intercanvi o la socialització de llibres i dels llençolets de la migdiada d'I3.

- Reciclar al màxim els residus generats, transmetent a tota la comunitat educativa la necessitat de separar bé els diferents tipus de residus i instal·lant contenidors d'envasos a tots els passadissos i cubells d'orgànica a cada aula; i fins i tot, un punt de recollida de residus especials (piles i tòners). Encara que costi de creure, fins fa poc només es reciclava el paper!

No obstant això, ben aviat haurem d'afrontar un nou problema perquè la creixent digitalització de les aules (pissarres digitals, tauletes, inclús chromebooks en alguns cursos) acabarà convertint els centres docents, tard o d'hora, en grans generadors de residus electrònics. I aquests, no seran tan fàcils de gestionar com el paper.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.