La subtilesa de la publicitat per a infants: direm adeu als anuncis sexistes?
'És urgent regular també la publicitat constant sobre l'arquetip femení entorn de la bellesa i els cossos perfectes que va dirigida cap a les nostres adolescents'
A la ciutat ja es respira Nadal. L'encesa de llums, la presentació de les activitats per a infants i joves, i una allau d'anuncis, digitals o en paper, que arriben a les nostres filles i fills. Segons l'Estudi sobre Estereotipos y roles de género en la publicidad de juguetes (Instituto de la Mujer, 2020) el 38,5% dels anuncis de joguines mostraven a les nenes l'arquetip femení de bellesa o de cuidadora i, per contra, el 50% dels que anaven dirigits suposadament a nens, els mostraven fent de pilot o policia. Amb l'objectiu de revertir dades com aquestes, el Ministeri de Consum juntament amb l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines (AEFJ) i Autocontrol, han signat el nou codi deontològic d'autoregulació que pretén posar punt final als anuncis estereotipats i sexistes.
Els anunciants, des de l'1 de desembre, han de difondre anuncis que allunyin, per exemple, el rol femení de la cura, el treball domèstic o la bellesa i al rol masculí de l'acció, la tecnologia o la ciència. A banda, també s'insta a fer desaparèixer el color dels embolcalls que persegueixen fer associacions amb un gènere o altre, així com posar èmfasi en les aptituds que es fomenten centrades en la creativitat, la sociabilitat o l'empatia.
Considero, però que aquestes normes no haurien de quedar-se només en el pla dels anuncis de joguines per als infants. Si el que realment es persegueix és erradicar la perpetuació dels estereotips de gènere i les seves conseqüències socials, caldria anar un pas més enllà. És urgent regular també la publicitat constant sobre l'arquetip femení entorn de la bellesa i els cossos perfectes que va dirigida cap a les nostres adolescents perquè repercuteix indiscutiblement sobre la seva salut mental i física.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.