Consells japonesos per a viure millor FOTO istock.com

TOT i més

Consells japonesos (3)

De lladres del temps n’hi ha interns i externs

Avui revisarem els hàbits 3 i 4 del llibre "25 hàbits japonesos per viure millor", de Masaki Ishiguro

Hàbit 3. Tingues cura dels detalls

Sovint la qualitat de les relacions personals, depèn dels petits detalls. Per exemple, pensa en com mires o com escoltes l'altre. Si deixes de tenir cura d'això, l'altre se n'adona i és molt possible que la relació es refredi i la flama de la il·lusió s'apagui.

El 1969 el psicòleg Philip Zimbardo va fer un curiós experiment en dues parts, que va batejar com la "Teoria de les finestres trencades": Va deixar abandonat un cotxe al mig del Bronx, de Nova York. Al cap de 10 minuts van començar a buidar-lo i al cap de 72 hores ja no quedava res de valor. A la segona part va fer el mateix en un barri de nivell de la ciutat de Palo Alto, a Califòrnia. Durant la primera setmana no va passar res. Després ell mateix es va posar a picar amb un martell la xapa i va trencar les finestres. Quan ja semblava una víctima del vandalisme, els habitants de Palo Alto, van començar a buidar el cotxe, amb la mateixa rapidesa que ho havien fet els del Bronx.

És el preu de no tenir cura dels detalls. Si es trenca una finestra de casa teva i no l'arregles, les altres no trigaran a aparèixer també trencades, perquè si a l'amo de la casa no l'importa la deixadesa i ha renunciat a tenir-ne cura, ja tothom pot fer el que vulgui.

Hàbit 4. Vigila els lladres del temps

Concentra't en les coses importants i deixa de perdre energia en "passatemps". Tingues una petita llista de tasques pendents i prioritza-les i organitza't per centrar-te en cadascuna, prescindint de les altres, que ja els tocarà el seu torn. I, segons la complexitat del que et queda per fer, concreta el temps previst de durada i tria l'horari i el lloc més adients.

D'aquests lladres del temps n'hi ha d'interns, com no tenir els objectius definits, voler fer-ho tot massa perfecte, no ser capaç de prendre decisions ràpides, barrejar tasques sense cap ordre o no saber dir que no quan convé. I n'hi ha d'externs, com trucades telefòniques o visites no previstes, reunions mal preparades, gestions burocràtiques poc productives, no saber delegar, o assumir tasques que no ens corresponen.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.