Les dades dels conductors serveixen per crear perfils d’usuaris

TOT i més

El meu cotxe és piratejable?

En un món interconnectat on les dades valen or, no solament els mòbils o els ordinadors són el material que interessa als hackers

Lluny de la percepció que té la majoria, els hackers poden treure informació del nostre cotxe. En un món interconnectat on les dades valen or, no solament els mòbils o els ordinadors són el material que interessa als hackers. Tal com alerta la Direcció General de Trànsit, els dispositius pels quals podrien prendre el control dels vehicles són el Bluetooth, l’USB, les unitats de control electrònic de sistemes com el coixí de seguretat, la direcció o els frens, o els smartphones connectats a l’automòbil, entre altres.

Davant d’aquesta situació, els experts apunten que no cal “sentir-se insegur”, però sí ser conscient del que significa portar un cotxe.

“Tots els cotxes que tenen internet són vulnerables de fora cap endins”, apunta el professor dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC, Jordi Serra, que recorda que cal fugir sempre de les wifis obertes. Serra reivindica que l’usuari es pot sentir segur en un cotxe, però recomana apagar el 3G quan no es faci servir i desconfiar de certes connexions. A més, alerta que l’usuari no pot fer res per a protegir-se.

En la mateixa línia es pronuncia la professora de la UOC, Helena Rifà, experta en seguretat informàtica, que insisteix que els cotxes moderns “són vulnerables perquè cada vegada tenen més connexions a l’exterior”. Per a Rifà “els cotxes són segurs”, però recorda que l’acumulació de dades es pot veure exposada i que, consegüentment, l’usuari pot patir una manca de privacitat. “Poden saber on ets pel GPS i saber a quina velocitat vas o quanta gasolina consumeixes”, afirma l’experta, que recorda que poden agafar les dades d’un usuari quan porta el cotxe a arreglar.

Però, exactament, per què es volen les dades que pugui emetre un conductor? De la mateixa manera que passa amb les dades de Facebook, serveixen per a crear perfils d’usuaris. “Les dades que es poden obtenir d’un cotxe mostren els usos de la gent”, apunta Rifà, que recorda que poden interessar a les empreses relacionades amb el sector de l’automòbil.