Entre el professorat s’atribueix valor negatiu al concepte “disruptiu” . FOTO: Cedida

TOT i més

Elogi de l’alumnat disruptiu

Entre el professorat s’atribueix valor negatiu al concepte “disruptiu” quan tots dos haurien de ser valorats positivament

Paradoxalment, entre l’alumnat s’atribueix valor negatiu al concepte “motivat” i entre el professorat s’atribueix valor negatiu al concepte “disruptiu” quan tots dos haurien de ser valorats positivament. L’alumnat que acostuma a rebre l’etiqueta de disruptiu s’identifica amb qui trenca el ritme de les dinàmiques dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Requereixen dosis complementàries de paciència per part de la resta de protagonistes a l’aula.

El sistema educatiu que valora les preguntes estimulants, les visions originals, posar en qüestió allò que s’accepta de manera rutinària… percep l’alumnat disruptiu com a repte, una oportunitat de repensar allò que es dona per conegut i acceptat.

Paulo Freire va dir: “Ensenyar no és transferir coneixement, sinó crear les possibilitats per a la seva producció o construcció”. Caldrà llavors anar més enllà de la simple transmissió d’informació, s’ha d’emfatitzar la importància de comprendre el context i les experiències de l’alumnat que trenca els esquemes prefixats.

Vaig acabar una intervenció en un congrés de docents demanant a les persones assistents que ho volguessin i ho poguessin fer d’aixecar-se si s’havien sentit identificats amb la descripció del perfil de conducta disruptiva. A poc a poc una immensa majoria es va posar dreta i espontàniament van fer una llarga, mútua i emotiva ovació per expressar-se així suport i reconeixement.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.