Els emojis són una altra forma de llenguatge

TOT i més

Els 'emojis' que més fem servir

0 Milions de cares, cors, micos i gatets envaeixen Twitter en forma d'emoticones, un element del llenguatge digital que ha arribat per quedar-se

Les emoticones formen part del nostre llenguatge digital tant com les lletres o els signes de puntuació. En els darrers tres anys, només a Twitter, n'hem fet servir prop de 16.000 milions. Matthew Rothenberg, un artista i hacker nord-americà, les ha monitorades totes al projecteEmojitracker.com, un portal on es mostren totes les emoticones publicades a la xarxa de l'ocellet blau en temps real des del 2013.



Agnese Sampietro, doctora en Teoria del Llenguatge per la Universitat de València, ha realitzat diversos estudis sobre l'ús de les emoticones. Les seves investigacions indiquen que les més utilitzades són les alegres. Això, segons Sampietro, no significa que la societat actual sigui més o menys feliç, sinó que les emoticones s'utilitzen, sobretot, en contextos alegres.Sampietro també recalca l'ús creatiu que es fa dels emojis. La careta amb llàgrimes d'alegria, la més utilitzada segons Rothenberg i Sampietro, per exemple, té un matís irònic. I el petó, la vuitena emoticona més popular, es fa servir per acabar converses.

Somriures i cors, els emojis més populars

Segons l'Emojitracker, a Twitter triomfen les cares somrients i els cors. L'emoticona més utilitzada és la cara que riu amb llàgrimes de felicitat. Els tuitaires l'han publicada més de 1.330 milions de cops. La segueixen en popularitat l'as de cors, el cor vermell i la careta amb ulls d'enamorat. Acumulen 606, 593 i 521 milions d'impactes, respectivament.



Però les cares de felicitat i els cors no són les úniques emoticones utilitzades. Els gestos també s'utilitzen molt. Els més populars són el d'OK (276 milions de comparticions), el polze aixecat (150 milions) i les mans unides en pregària (148 milions). 

També agraden molt els animals. Els favorits, segons l'Emojitracker, són els micos, els gats i els pingüins. Pel que fa a les banderes, les més compartides són les dels Estats Units (8,6 milions), França (3,6), Itàlia (2,7), el Regne Unit (2,6) i també la d'Espanya, que apareix 1,4 milions de vegades.



L'ús de les emoticones està molt lligat a esdeveniments concrets de l'any. El dia de l'estrena de l'Emojitracker, per exemple, als Estats Units se celebrava el dia de la Independència; de manera que en el llançament del portal es van registrar moltes hamburgueses i banderes nord-americanes digitals. L'1 de gener acostuma a produir-se un pic de focs artificials i per Nadal de Pares Noels.



Les emoticones que menys s'utilitzen a Twitter estan relacionades amb mitjans transport poc comuns com el telefèric o el monorail. La imatge menys popular de totes és l'anomenada Baggage Claim, que representa el símbol de recollida d'equipatges. Els usuaris l'han utilitzada només unes 40.000 vegades en els darrers tres anys.

Un filó per les relacions públiques

Sampietro afirma que l'ús d'emoticones ha enriquit molt la comunicació. "Tot i que les emoticones no substitueixen el llenguatge verbal o corporal, sí que aporten color i alegria a la comunicació, suggereixen la manera d'interpretar el missatge, o aprofundeixen les expressions de cortesia", assegura.



En aquest sentit, moltes empreses han vist en l'ús de les emoticones una manera d'entendre millor els internautes. Actualment, moltes tecnològiques ofereixen monitorar el nom d'una marca a les xarxes socials. Es tracta d'estudis que cerquen paraules clau i les enregistren per analitzar-les. Les emoticones són una dada més a tenir en compte en aquest sentit; ja que són moltes vegades poden aportar més informació sobre el sentit del missatge que les mateixes paraules.