Motxilles escolars, igualar per baix
Les activitats educatives que l’alumnat viu fora de l’aula tenen una alta eficàcia didàctica
En aquesta sèrie de reflexions sobre la finalitat social que li donem a l’educació vull evidenciar una problemàtica que es genera en els centres educatius en els darrers cursos.
L’administració educativa, per a l’escolarització equilibrada d’alumnat, garanteix els ajuts a l’alumnat amb necessitats educatives específiques assignat als centres, en funció de les seves característiques socioeconòmiques. Els Consells Escolars dels centres han vist com afectarà la programació d’activitats complementàries de forma significativa.
Les activitats educatives que l’alumnat viu fora de l’aula tenen una alta eficàcia didàctica. S’anomenen complementàries, però quan s’han de suprimir, com ara, generen en l’alumnat i famílies una sensació de pèrdua efectiva de qualitat de l’ensenyament. Quins conceptes es poden sufragar amb aquest ajut? Llibres de text, llicències digitals, material didàctic, eines de suport informàtic, bata, uniformes i roba esportiva del centre educatiu i també activitats, sortides i colònies. A Sant Cugat del Vallès quan analitzem els comptes anuals dels centres educatius veiem com els diners que abonen les administracions per al funcionament (sense comptar retribucions) són molt inferiors a les quantitats globals que aporten les famílies per possibilitar les activitats complementàries.
Les activitats que els centres han de programar per al curs vinent tenen ara el topall de no superar en cost allò que l’administració marca com a import d’ajut màxim. Igualar per baix, si no s’articulen mesures compensatòries, la globalitat de l’alumnat veurà restringit el nombre d’activitats i serveis per la nova limitació legislativa i administrativa. Per no generar en l’alumnat amb nivell socioeconòmic baix sensació d’exclusió, restringim les prestacions, retallem els estímuls educatius per a tot l’alumnat. Encara més, la quantitat màxima de l’import d’ajut a l’alumnat dels centres concertats triplica l’import dels ajuts a l’alumnat en centres públics. Igualtat?, equitat? Una barrera, una limitació, una restricció de serveis.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.