El 4t Congrés de la Bicicleta que se celebra a Esade-Creapolis ha iniciat la jornada d'aquest divendres, 5 d'octubre, amb una ponència sobre el baròmetre de la bicicleta d'aquest 2012, el qual fa una diagnosi de la utilització de la bicicleta per part dels ciutadans de Catalunya. La ponència ha anat a càrrec de Santi Ribas, cap de Serveis de Plantejaments i Estudis de la Generalitat, qui ha substituït el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, el qual no ha pogut assistir a la trobada.
Ribas ha exposat les dades més destacades que recull aquest estudi, realitzat amb enquestes a catalans d'entre 12 i 79 anys. El creixement de la utilització d'aquest mitjà de transport ha estat un punt que s'ha considerat durant tota la ponència i s'ha destacat que 2,8 milions de catalans l'utilitzen habitualment, en major nombre els homes. D'aquesta xifra cal destacar que 500.000 persones fan servir la bicicleta cada dia com a transport principal. La mitjana d'edat dels usuaris de la bicicleta volta els 37 anys i 9 de cada 10 catalans sap anar amb bicicleta. En aquest sentit, el 75% dels ciutadans tenen a casa aquest tipus de vehicle.
En paral·lel, el baròmetre també ha fet referència a la sensació de seguretat que tenen els ciclistes a l'hora de circular, la majoria té por de fer-ho per la calçada compartida amb altres cotxes i prefereix utilitzar les pistes de muntanya. En matèria de seguretat també cal destacar que 1/4 part dels usuaris de bicicletes han estat víctimes del robatori del seu vehicle. Pel que fa la població que no utilitza habitualment la bicicleta, aquesta pensa en un 40% que els ciclistes no respecten als vianants
Ordenances de mobilitat
Després de la presentació del baròmetre, ha estat el torn de les ordenances de mobilitat, Albert Muret, cap del Servei de Mobilitat de l'Ajuntament de Sant Cugat, ha subratllat la importància que tenen aquests plans per tal que l'ús de la bicicleta es pugui desenvolupar adequadament per les ciutats i que les ordenances han de ser una eina. Cal recordar que actualment el consistori està en procés de redacció d'un pla de mobilitat municipal i que l'actual data de l'ant 1988.
En aquest sentit, i en el marc de la trobada, el regidor de Medi Ambient i Polítiques Ambientals, Joan Puigdomènech, ha indicat que l’Ajuntament elaborarà un estudi per optimitzar l’ús dels carrils bici de la ciutat, amb l'objectiu de millorar la circulació de les bicicletes.
Consulta el programa sencer del Congrés.
Adhesió a la Red de Ciudades por la Bicicleta
En el ple ordinari del mes de setembre, es va aprovar per unanimitat que Sant Cugat s'unís a aquest ens. L’associació vol promoure l’ús de la bicicleta, especialment a l’entorn urbà. També proposa generar una dinàmica especial entre les ciutats membres per fer que els desplaçaments en bicicleta siguin més segurs. Així mateix, l’entitat vol ajudar a coordinar les iniciatives de promoció de l’ús de la bicicleta impulsades per les administracions, les associacions i la resta d’agents socials. Actualment aquesta associació està constituïda per més de 100 municipis a l’estat espanyol. Durant aquest Congrés es durà a terme l’assemblea d’aquesta ens que agrupa diferents ciutats.
Ribas ha exposat les dades més destacades que recull aquest estudi, realitzat amb enquestes a catalans d'entre 12 i 79 anys. El creixement de la utilització d'aquest mitjà de transport ha estat un punt que s'ha considerat durant tota la ponència i s'ha destacat que 2,8 milions de catalans l'utilitzen habitualment, en major nombre els homes. D'aquesta xifra cal destacar que 500.000 persones fan servir la bicicleta cada dia com a transport principal. La mitjana d'edat dels usuaris de la bicicleta volta els 37 anys i 9 de cada 10 catalans sap anar amb bicicleta. En aquest sentit, el 75% dels ciutadans tenen a casa aquest tipus de vehicle.
En paral·lel, el baròmetre també ha fet referència a la sensació de seguretat que tenen els ciclistes a l'hora de circular, la majoria té por de fer-ho per la calçada compartida amb altres cotxes i prefereix utilitzar les pistes de muntanya. En matèria de seguretat també cal destacar que 1/4 part dels usuaris de bicicletes han estat víctimes del robatori del seu vehicle. Pel que fa la població que no utilitza habitualment la bicicleta, aquesta pensa en un 40% que els ciclistes no respecten als vianants
Ordenances de mobilitat
Després de la presentació del baròmetre, ha estat el torn de les ordenances de mobilitat, Albert Muret, cap del Servei de Mobilitat de l'Ajuntament de Sant Cugat, ha subratllat la importància que tenen aquests plans per tal que l'ús de la bicicleta es pugui desenvolupar adequadament per les ciutats i que les ordenances han de ser una eina. Cal recordar que actualment el consistori està en procés de redacció d'un pla de mobilitat municipal i que l'actual data de l'ant 1988.
En aquest sentit, i en el marc de la trobada, el regidor de Medi Ambient i Polítiques Ambientals, Joan Puigdomènech, ha indicat que l’Ajuntament elaborarà un estudi per optimitzar l’ús dels carrils bici de la ciutat, amb l'objectiu de millorar la circulació de les bicicletes.
Consulta el programa sencer del Congrés.
Adhesió a la Red de Ciudades por la Bicicleta
En el ple ordinari del mes de setembre, es va aprovar per unanimitat que Sant Cugat s'unís a aquest ens. L’associació vol promoure l’ús de la bicicleta, especialment a l’entorn urbà. També proposa generar una dinàmica especial entre les ciutats membres per fer que els desplaçaments en bicicleta siguin més segurs. Així mateix, l’entitat vol ajudar a coordinar les iniciatives de promoció de l’ús de la bicicleta impulsades per les administracions, les associacions i la resta d’agents socials. Actualment aquesta associació està constituïda per més de 100 municipis a l’estat espanyol. Durant aquest Congrés es durà a terme l’assemblea d’aquesta ens que agrupa diferents ciutats.