El santcugatenc Ricardo Iranzo vol fer història i ser la primera persona cega de més de 70 anys en acabar les 6 Grans Maratons. Amb 72 anys, una agudesa visual per sota el 10% en un ull i una discapacitat del 77%, ha estat capaç de travessar meta en 5 de les 6 carreres que conformen el circuit de Grans Maratons. El seu últim repte és ser finisher en la Marató de Tòquio, una competició que tindrà lloc el diumenge 2 de març.
Apassionat al món del running, Iranzo no ha estat sempre cec i va ser als 57 anys quan, arran d'un glaucoma, va començar a perdre la visió. Amb els anys, aquesta minusvalidesa ha anat a l'alça, però lluny d'enfonsar-se, va veure en l'esport una escapatòria. "Quan les coses es compliquen, has de treure sempre energia. La vida és com una etapa de muntanya del Tour de França. Quan estàs amunt tot està molt bé, però sempre hi ha baixades, i la satisfacció neix de poder superar aquestes baixades", explica.

Ricardo Iranzo participarà en la Marató de Tòquio. FOTO: Bernat Millet (TOT Sant Cugat)
Iranzo, a més, té un altre al·licient, i és que el 6 de febrer va morir el seu germà bessó: "El meu objectiu és acabar la carrera i poder dedicar-li al meu germà bessó. Vull travessar la meta, encara que sigui coix, i poder convertir-me en la primera persona cega de més de 70 anys en haver sigut finisher en les 6 proves del circuit de les Grans Maratons".
Uns inicis complicats
Al principi no va ser pas fàcil, i el santcugatenc assegurar haver tingut dificultats. "Un cop vaig aprendre a caminar amb el bastó, vaig decidir sortir a córrer. He acabat més d'un cop a l'hospital per xocar amb un cartell en notar que alguna persona m'avançava", diu entre rialles. Iranzo, no obstant això, explica que res d'això seria possible sense l'ajut dels seus guies o el suport de la seva dona, María Toribio.

Ricardo Iranzo (dreta) amb el seu guia a la Marató de Boston. FOTO: Cedida
A partir d'aquí, l'atleta va començar a participar assíduament en maratons d'arreu de l'Estat espanyol, fins que en el seu 70è aniversari, li va aflorar una idea: participar en una marató a l'estranger. Dit i fet, l'octubre del 2022 va participar en la Marató de Chicago i d'ençà d'aquell moment, ja ha sigut finisher a Londres, Nova York, Boston i Berlín, fent les curses amb un temps al voltant de les 4 hores i 20 minuts. "Un cop vaig fer la primera, tenia clar que volia participar en totes. I si decideixo fer una cosa, no paro fins a aconseguir-ho".
Iranzo, tot i això, explica que ha hagut de combatre diferents traves. "He participat després d'haver superat una grip o amb ferides per caigudes. Hi ha hagut moments molt durs que he plantejat retirar-me. L'ajuda del guia, però, és fonamental. Xerrem, riem i fins i tot, resem a vegades".

Ricardo Iranzo es va quedar cec als 57 anys per un glaucoma. FOTO: Bernat Millet (TOT Sant Cugat)
Un cop superi aquest objectiu, el santcugatenc ja té nous reptes: el primer, participar en la Marató de Sidney, prova que s'incorporà en el circuit de les Grans Maratons aquest any. A més, Ciutat del Cap i Shanghai també s'incorporaran en el circuit pròximament i el maratonià ja els té apuntats en la seva llista de reptes pendents.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, X, Instagram i TikTok.