L'escriptura és un dels mitjans que tenim les persones per comunicar-nos, l'aprenem a l'escola quan som nens i ens acompanya durant tota la vida.
Però, què passa quan hi ha un problema d'aprenentatge de l'escriptura?
Podríem resumir les dificultats d'escriptura en tres grups:
- Dificultats o errors ortogràfics: són errors de l'escriptura que afecten a la paraula.
- Dificultats o errors gràfics: són errors que afecten al traçat i / o a la grafia de les lletres.
- Dificultats o errades en la composició: són errors que provoquen que el nen no pugui expressar per escrit i de forma adequada un pensament, un sentiment o una idea.
En les dificultats o errors ortogràfics, també anomenat Disortografia, el subjecte mostra dificultat per relacionar correctament els fonemes amb els seus grafemes, per atendre les peculiaritats ortogràfiques de les paraules ( "b" o "v", "h" o no ... ) i per integrar les regles d'ortografia ( "m" abans de "p" i "b"). Es caracteritzen per substitucions de fonemes, addicions, omissions i inversions, entre d'altres.
Les dificultats o errors gràfics, també denominat Disgrafia, és la dificultat de l'escriptura que afecta a la grafia. Aquestes dificultats en l'escriptura s'observen com errors de proporció (lletres molt grans, molt petites o mixtes), traços de mala qualitat, moltes irregularitats en la formació de les lletres o dificultats d'espaiat que provoquen que unes paraules s'amunteguin i altres es separin en excés. L'adherència del llapis, la lateralitat i la coordinació viso-motora també poden dificultar que el nen aprengui correctament l'escriptura.
No hem d'oblidar-nos de la postura, la posició del colze i l'avantbraç i la flexo- extensió de la mà que té el nen quan escriu, ja que, encara que a primera vista no ho sembli, són molt importants a l'hora d'escriure.
No tenir adquirida correctament l'escriptura pot tenir greus repercussions en el rendiment acadèmic de l'infant. Per tot això, la reeducació de les dificultats d'escriptura s'ha de dur a terme conjuntament entre el terapeuta ocupacional i el logopeda.