La dispràxia és una alteració del desenvolupament que pot afectar totes les àrees del nen com física, social, memòria, llenguatge, desenvolupament sensorial, creixement intel•lectual i emocional. S'estima que entre el 6 i el 10 % dels nens mostra algun signe de dispràxia que li dificulta activitats quotidianes.
És habitual veure en els centres de tractament nens amb greus problemes de dispràxia que els dificulten la deambulació i l'adherència dels objectes. Però d'altra banda hi ha un gran nombre de nens amb dificultats lleugeres que no han rebut el diagnòstic adequat ni estan rebent el tractament i els suports necessaris per a pal•liar aquest dèficit, el que pot desencadenar en greus problemes escolars, a la llar i socials
Els signes d’alerta
- Ensopega amb freqüència amb les persones i les coses
- Triga a desenvolupar el domini de la mà dreta o esquerra, inicialment escriuen amb les dues mans de manera indistinta
- Té dificultat per sostenir els objectes i li cauen freqüentment
- Li costa cordar-se els botons, cremalleres i lligar-se els cordons de les sabatilles.
- No realitza l'adherència del llapis de manera correcta
- Presenta dificultat per realitzar els moviments de la mà durant l'escriptura, arribant a tenir una escriptura descuidada i poc clara
- No realitza els moviments de la boca i de la llengua que li permeten parlar amb claredat
- Presenta dificultat en la planificació de les paraules, i pot arribar a dir "tilopa" en lloc de pilota
- Té problemes amb els jocs i les activitats que requereixin coordinació de l'ull i la mà, com jugar a passar-se una pilota
- Li costa molt d'esforç seguir i recordar instruccions.
- Presenta limitació en esports que inclouen saltar i anar en bicicleta
El tractament
Una de les metodologies que està aportant millors resultats per al tractament de la dispràxia als EUA és la Teràpia amb Metrònom Interactiu (IM per les sigles en anglès).
El IM ajuda a educar el cervell perquè planifiqui, ordeni i processi informació d'una manera més efectiva. El dispositiu funciona produint un so que se sent a través d'auriculars, desafiant als participants a fer coincidir de manera activa la senyal auditiva o visible amb la planificació motriu .