Persones afectades per la síndrome d’Asperger oferiran visites guiades al Museu del Monestir gràcies a un acord entre l’Ajuntament de Sant Cugat i la Fundació Friends. Aquesta col·laboració pretén potenciar la inserció laboral de persones en risc d’exclusió social i amb necessitats especials.
Un dels objectius és fer valdre el patrimoni cultural per aconseguir trencar estigmes i prejudicis envers les persones afectades per la síndrome d’Asperger, apostar per la integració laboral i real de les persones amb discapacitat i pels museus com a llocs d’integració, diàleg i creixement cultural.
La Fundació Friends durà a terme visites dinamitzades, conduïdes per persones afectades per la síndrome d’Asperger, cada diumenge a les 13 hores al Museu del Monestir. Les visites començaran a partir del diumenge 21 de febrer, dia en què la Fundació durà a terme un seguit d’activitats de sensibilització ciutadana per a commemorar el Dia Mundial de la Síndrome d’Asperger (18 de febrer).
Moltes capacitats
L’alcaldessa, Mercè Conesa, ha mostrat la seva satisfacció per aquesta col·laboració amb Friends durant la signatura del conveni aquest divendres, dia 12 de febrer: "És un projecte molt interessant, en el qual podem sumar, apropant-nos a les persones des d’una perspectiva diferent”.
“Les persones afectades per aquesta síndrome tenen dificultats en algunes àrees, però sobretot moltes capacitats en altres, com per exemple molt bona memòria, que els serà molt útil a l’hora de fer les visites guiades”, ha destacat per la seva banda la directora de la Fundació Friends, Cònsol Ibáñez.
Aquest programa s'emmarca en el projecte GUIA’M pel Monestir, que neix l’any 2014 de la mà de Friends i amb la col·laboració de l'Ajuntament, com una nova alternativa laboral per aquests col·lectius a través del Museu de Sant Cugat.
La síndrome d'Asperger
Així explica la Federación Asperger España el que és aquesta síndrome:
La síndrome d'Asperger és un trastorn sever del desenvolupament, considerat com un trastorn neuro-biològic en el qual existeixen desviacions o anormalitats en els següents aspectes del desenvolupament:
- Connexions i habilitats socials
- Ús del llenguatge amb finalitats comunicatives
- Característiques de comportament relacionades amb trets repetitius o perseverants
- Una limitada gamma d'interessos
- En la majoria dels casos dificultats motores