Amorós: “El Mediterrani és l’únic corredor rendible a Espanya”

El secretari general del lobby Ferrmed, Joan Amorós, ha dedicat els últims anys de la seva vida a vendre per Europa les virtuts del corredor mediterrani. La setmana passada va ser a Sant Cugat per explicar al govern municipal i a l’Aula d’Extensió Universitària de la gent gran les darreres novetats sobre aquest tema

Europa ha dit que sí. I ara què?
Ara s’han de fer diversos passos. El primer és una planificació precisa de tot el que s’ha de fer amb un calendari. Catalunya ja ha preparat una agenda d’aquesta passos que cal seguir i es va presentar l’endemà de la decisió de la Unió Europea.

Aquí hem fet els deures. Ara de qui depèn que comencin a passar trens?
Depèn que les inversions es facin a temps. El Govern central és qui ha de fer les obres però les autoritats locals i la societat també han de dir la seva. Haurem d’anar a veure el nou ministre a veure què diu.

Estan contents amb Europa i Espanya?
D’Europa estem satisfets. Tot el que Ferrmed ha demanat a la majoria de països s’ha incorporat al programa. L’únic que no ens ha fet cas ha estat l’Estat espanyol al sud, ja que no ha fet passar el traçat per Màlaga com havíem demanat. Seguirem lluitant, però en general estem contents perquè hem situat aquest eix a la primera divisió europea.

Hi ha més corredors prioritaris a la Península Ibèrica segons Europa. La decisió és un cafè per a tothom?

La Comissió Europea va definir dins de la xarxa espanyola de corredors el mediterrani com a prioritari, però també hi ha l’atlàntic.

És a dir, Espanya decideix on posen els diners primer, oi?
Ara hem de seguir vigilant per convertir-lo de veritat en una realitat perquè és l’únic que és econòmicament rendible. Degut a aquesta rendibilitat és també l’únic que permet contractes de tipus publicoprivats per fer les obres i involucrar-hi la iniciativa privada.

És optimista respecte el paper d’Espanya?
Tots sabem com són aquesta gent de Madrid i fàcil no ho serà. Ara bé, hi ha uns compromisos que el Govern central haurà de complir. Les inversions s’han de fer i el ministeri espanyol està compromès a fer-ho i això no depèn del color polític perquè és Espanya qui ha donat la paraula. Una altra cosa és que endarrereixin les inversions i no les veiem sobre el paper fins el 2020.

Quan veurem per Sant Cugat trens carregats de contenidors que vénen de Xangai?
Espero que a partir del 2013.

Tan d’hora?
Quan la terminal de contenidors que els xinesos de l’empresa Hutchinson estigui llesta a mitjan 2012 només caldrà consolidar el projecte. Però parlem només de la connexió entre Barcelona i Europa. La resta de corredor trigarà més, segur. Malgrat això, les mercaderies ja podran descarregar-se a Barcelona i posar rumb al centre del continent.

 
Comentaris

Destaquem