Carballo (Sant Cugat Comerç): "Barcelona és una competència brutal"

El TOT entrevista al gerent de Sant Cugat Comerç i Restauració, que analitza les fortaleses i debilitats del comerç local

Jesús Carballo és el gerent de Sant Cugat Comerç des de la seva fundació el 2012. És un associació que aplega uns 200 comerços i, ara, ha sumat forces amb el Gremi de Restauradors. Els centres comercials, Barcelona o els preus de Sant Cugat són algunes de les qüestions que tracta.

Quines característiques té el comerç de Sant Cugat?
És complicat establir unes característiques úniques per a tot el comerç. Per exemple, a la zona de l’eix comercial trobem sobretot botigues d’equipament de la persona com la moda, els complements... Fora de l’eix comercial trobem més comerç d’ús quotidià.

Què el diferencia d’altres municipis veïns?
És diferent perquè no tenim grans marques al centre de Sant Cugat. No hi ha cap Zara, Mango o H&M. El motiu és que els locals d’aquest eix comercial són petits per a aquestes grans marques. Sí que cada vegada hi ha més franquícies, però és un altre tipus, ja que principalment són botigues que han vingut d’altres poblacions veïnes.

Com ha anat evolucionant el comerç local els últims anys?
Fa uns anys hi havia molt comerç autòcton però, a poc a poc, i pel preu dels lloguers, aquests han anat marxant i han anat venint noves cadenes més consolidades.

"La crisi a Sant Cugat ha estat menys dura"

El preu del lloguer, sobretot als carrers cèntrics, és molt elevat.
Estem pagant uns preus que no es corresponen a la mida de la ciutat. Són uns lloguers que es poden assimilar als de Barcelona, quan el trànsit de gent a Sant Cugat és molt menor. Crec que passa pel perfil dels santcugatencs, amb un poder adquisitiu alt. Abans de la crisi, es venia molt a l’eix comercial i això també va fer augmentar preus. A més, el fet que l’eix comercial es redueixi a dos carrers també influeix.

Un dels objectius de l’Ajuntament és precisament ampliar aquest eix, sent el Mercat Vell una de les apostes.
També és el nostre objectiu, establir altres carrers comercials i tenir un circuit, com hi ha, per exemple, en un Ikea, on la gent passi per tot arreu i faci ciutat. Tenim moltes esperances que amb el nou Mercat Vell es dinamitzi tota la zona, però s’haurà de veure si té èxit un cop passi l’efecte tafaner. Esperem que sí. Per exemple, hauria de servir per dinamitzar el carrer Major, que de Major no en té res.

Com ha sobreviscut a la crisi el comerç santcugatenc?
Jo vaig arribar a Sant Cugat fa sis anys i venia d’altres zones comercials. Si parles amb els comerciants, et diran que ha estat molt dur. Però s’ha de dir que ha estat menys dur que en altres poblacions. Primer, perquè la crisi a Sant Cugat va arribar més tard i també crec que ha estat més lleu. Però la crisi ha comportat un canvi de paradigma.

Han canviat els hàbits de consum?
Ara ja no estem en crisi, però els hàbits de compra han canviat i ens hem d’adaptar. Ara hi ha un consum molt més cerebral i s’ho pensa més, ja no hi ha la compra per impuls. Els comerciants han de pensar com ofereixen els productes perquè, actualment, sovint fem de showrooms  d’aquells productes que després la gent compra per Internet. És un gran perill, necessitem que comprin al nostre comerç.

"Pot ser el primer Nadal amb increment de vendes"

Carballo amb la targeta de promocions de Sant Cugat a la Butxaca. FOTO: Artur Ribera

Afecta el comerç a través d'internet al comerç de proximitat?
Sí, és una competència i una guerra de preus. Nosaltres no podem lluitar en el preu contra les grans marques.

Per què?
Quan és una marca pròpia, s’eliminen tots els intermediaris i, per tant, els preus poden ser més baixos. Els costos són també mínims per a les grans marques i poden contractar molta més gent perquè tenen més múscul financer. Nosaltres hem de lluitar com formiguetes.

I com hi podeu competir?
Amb el servei i l’atenció personalitzada al client, que mai serà igual que en una gran superfície. Un comerciant d’una botiga local sap què ven i et pot donar molta informació; en canvi, això no passa en altres llocs. L’experiència de la compra també és important.

Com afronteu la campanya de Nadal?
Les previsions macroeconòmiques són bones. Però parlant amb els comerciants, creiem que si augmentem les vendes un 5%, podrem estar molt satisfets. Seria el primer any que la ratlla de vendes comença a incrementar-se.

És complicat de pensar, però, que es tornin als nivells d’abans de la crisi?
Estem convençuts que mai tornarem a les vendes d’abans de la crisi perquè hi ha més competència i la gent fa una compra més responsable. Abans, la gent tenia deu pantalons. Ara, els consumidors pensen d’una altra manera.

"Barcelona és una competència brutal"

Hi ha gent que va a comprar en altres municipis perquè els preus són més baixos.
Es parla sobretot de l’alimentació i sembla que a altres pobles és més econòmica. Però la raó és que aquí els preus dels lloguers són més cars i, per tant, el comerciant ho ha de tenir en compte quan fixa el preu de venda. No podem competir en aquest sentit amb altres municipis. Però la qualitat que oferim a Sant Cugat tampoc es pot trobar en ciutats del voltant.

S’ha de vianantitzar l’avinguda de Cerdanyola?
Estem convençuts que seria molt positiu, com ho va ser en tot el centre. Si tirem enrere, els comerciants del carrer de Santiago Rusiñol tampoc veien clar que es vianantitzés el seu carrer i ara segur que no voldrien que passessin cotxes. Afavoreix l’experiència de passeig i de compra, cosa que de moment no passa a l’avinguda de Cerdanyola. També s’està parlant d’establir una prioritat invertida a la plaça dels Quatre Cantons, on podran passar cotxes, però la gent tindrà prioritat.

La proximitat amb Barcelona és una amenaça per al comerç de proximitat?
Barcelona és una atracció mundial i com a turisme de compra està molt ben equipada. És una competència brutal. Estem molt ben connectats amb Barcelona i això també afavoreix la fugida comercial que patim a Sant Cugat, que és superior a altres municipis. La gent va a buscar sobretot les grans marques que a Sant Cugat no troben. També creiem que ens falten algunes locomotores comercials, establiments que siguin pols d’atracció, per poder competir més. Però tenim un comerç diferenciat, perquè vas a Barcelona, Sabadell o Terrassa i et trobes les mateixes botigues. Això és el que hem d’explicar.

I com veieu la possible obertura d’un gran centre comercial a Cerdanyola?
Amb molta preocupació. Diuen que la superfície d’aquest centre comercial serà més gran que la zona comercial de Sant Cugat.  Jo he tingut experiències en altres municipis on l’arribada d’un centre comercial ha perjudicat el comerç local. Per això s’està fent un Pla Estratègic de Comerç amb l’Ajuntament, per poder fer-hi front de manera conjunta.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem