Inaugurat el 1987, el mercat de Torreblanca va ser conegut durant anys com el mercat nou de Sant Cugat. Ara, ja arriba als trenta anys i ha estat testimoni del creixement exponencial de la ciutat, aixè com de l'arribada del mercat de Mira-sol o la transformació del mercat de Pere San. Actualment compta amb un total de 35 parades plenes i, des de fa un any, és un mercat autogestionat pels mateixos paradistes.
"El balanç és molt positiu: s'han fet molts canvis en la gestió i hi ha molta conscienciació entre els paradistes de la necessitat de renovar-se", explica la directora del mercat, Anna Rivas, sobre el nou model autogestionat. Ara, la responsabilitat de dinamitzar el mercat són els mateixos comerciants i Rivas considera que aquest aspecte és positiu, ja que hi ha més implicació i proximitat.
Un dels reptes que afronta ara aquest mercat municipal és omplir totes les parades. L'Ajuntament de Sant Cugat va convocar recentment un concurs per adjudicar la concessió de vuit parades que actualment estan buides. Finalment, només es va presentar una proposta i les set restants seguiran buides. Carmela Fortuny, portaveu del govern municipal, argumentava que no es pot superar un nombre de parades de productes quotidians (fruiteria, carnisseria, peixateria...) i que això dificultava el procés.
"És una època difícil pels mercats en general. Estem treballant per intentar reactivar aquestes parades i aquest any s'intentaran adjudicar", apunta Anna Rivas.
Segons una enquesta de l'Ajuntament feta el 2016, un 57,46% de la població compra als mercats municipals. A Torreblanca (22,67%), Mira-sol (22,20%) i Mercat Vell (8,35%).
Augment de vendes
Una de les velles reivindicacions dels paradistes del mercat de Torreblanca era millorar l'aparcament pels clients, ja que la dificultat per aparcar havia fet baixar el nombre de clients. Fa unes setmanes, l'Ajuntament va implantar unes places de zona blava especial pels clients de mercat, que hi poden aparcar de manera gratuïta fins a dues hores.
La directora del mercat celebra que "la incorporació de l'aparcament ha estat molt important" i assegura que "hi ha hagut un increment bastant notable de vendes a nivell de totes les parades". A més, antics clients del mercat haurien tornat.
Precisament, l'obertura del mercat de Mira-sol amb un aparcament gratuït va fer que alguns clients canviessin Torreblanca pel nou equipament. "L'obertura de Mira-sol es va notar, perquè el nostre problema era que no teníem pàrquing i allà hi ha aparcament gratuït. Els nostres clients no tenen problema en pagar zona blava, però si no troben plaça...", apunta Rivas.
El públic jove
Segons Rivas, "hi ha una nova tendència d'anar a comprar al mercat" i considera que "els mercats que es renovin en tots els àmbits, tindran futur". "No és com abans, que un mercat funcionava sol, però si et renoves, tens futur", afirma, tot i que creu que ara va en augment: "Cada vegada hi ha una tendència més general per la gastronomia i la cuina".
Una assignatura pendent és atraure més públic jove: "El perfil de client és de gent d'edat mitjana amb família. Els joves no són en general d'anar al mercat, és una cosa que passa a tot arreu".
Un aspecte que comenten alguns santcugatencs és el preu en els mercats de Sant Cugat, per sobre del que es troba en mercats de poblacions veïnes. Sobre això en parla Anna Rivas: "El producte és de molta qualitat. La clientela de Sant Cugat no és igual que a altres municipis: vol molta qualitat i jo el preu no el veig com un problema. La majoria de clients que tenim no miren els preus i això és una avantatge competitiva".