Venda en línia: oportunitat o amenaça per al comerç local?

Un 30% dels comerços santcugatencs que tenen un espai o botiga física combinen el seu negoci amb la venda en línia

A Sant Cugat, 3 de cada 10 comerços amb un espai físic fan venda en línia (online). El percentatge augmenta si parlem de comerços que tenen un lloc web a la xarxa, un 59%. A més, el 70% té presència en una o diverses xarxes socials, majoritàriament a Facebook. La tendència va en augment fins al punt que molts comerços, especialment el petit comerç, observa el creixement de persones que compren a través de la xarxa com una amenaça per al seu negoci.

"La incidència és molt gran perquè hi ha més competència", argumenta Jesús Carballo, gerent de l'associació de comerciants Sant Cugat Comerç. "És molt difícil competir contra els gegants d'Internet. Sobretot pel que fa a preus, a la xarxa no hi ha intermediaris". Admet també que cada vegada és més habitual que el consumidor utilitzi el comerç local com a aparador: "Els comerços fan de showroom i després compren a Internet. Han canviat els hàbits de consum. Però el comerç de proximitat és imprescindible perquè una ciutat estigui cohesionada". 

Amb tot, Sant Cugat Comerç aposta per no quedar-se enrere: "Considerem que la presència a Internet és bàsica i donem eines als comerços perquè hi siguin". 

Mayte Pérez, regidora de Comerç de l'Ajuntament de Sant Cugat, considera que la irrupció del comerç electrònic suposa un repte i una oportunitat per al comerç: "És un sector que anirà a més, però jo penso que és una oportunitat per al petit comerç. S'hi ha d'estar i és una opció més que es dóna al client". Pérez recomana que els comerços utilitzin les xarxes socials i que en la mesura que sigui possible, tinguin el seu espai a la xarxa.

Segons una enquesta encarregada per la regidoria de Comerç l'any 2015, un 50% dels ciutadans ha comprat alguna vegada per Internet i d'aquest 50%, una quarta part aproximadament hi compra de manera habitual. Per sectors, el sector del turisme (avions, hotels) és el que té més consumidors a la xarxa amb un 49%, seguit de la moda (15%) i l'alimentació (7%). 

Comprar en línia: una opció cada vegada més atractiva

Cada vegada són més els comerços i les empreses que aposten per la venda en línia FOTO: Artur Ribera

Franc Carreras, professor de màrqueting digital d'Esade, assegura que comprar a la xarxa cada vegada és més habitual perquè el consumidor ha perdut la por: "Espanya ha estat dels últims països europeus a introduir-se en aquest nou hàbit de consum, en part perquè ens feia por. Jo penso que les empreses de cupons, descomptes, clubs de compra, van crear un incentiu econòmic tan alt que van fer que molta gent s'atrevís a provar-ho".

Segons Carreras, el consumidor final té en compte tres aspectes per prendre una decisió de compra: el preu, la qualitat i la conveniència. I en aquest sentit, explica, el comerç en línia té tots els avantatges: "Quan tens una opció que et permet escollir tranquil·lament, tenir un assortiment il·limitat i, a més, que t'ho enviïn a casa, és una proposta molt atractiva". I això s'hi ha d'afegir el preu, que a Internet, no té competència.

Oportunitats de l''online' per al comerç local

Cada vegada les empreses tenen eines més barates, més accessibles i més immediates per ser presents a la xarxa. Franc Carreras diu que els comerços han de dirigir-se cap a l'enfoc multicanal: "Els comerços no s'han de centrar tant a buscar clients nous –opció que amb Internet és molt temptadora perquè hi ha molts nous clients potencials– sinó a connectar més amb els clients que ja tenen". L'objectiu, per tant, és interactuar més amb el client, ja sigui tenint més presència a les xarxes socials o connectant amb ells, per exemple, a través del Whatsapp.

Especialment important és el mòbil: "Un usuari normal obre el mòbil 150 vegades al dia. Això són 150 oportunitats diàries que té un comerç local per connectar amb els seus clients reals". I afegeix: "Aquells comerços que són capaços d'aprofitar aquesta oportunitat per connectar amb els seus clients fora de la botiga, poden aconseguir dues coses: facilitar que els comprin a través de la seva botiga en línia, o el que els interessa més a ells, que vinguin més sovint a la botiga".

Carreras apunta també que hi ha opcions força atractives per vendre a través de la xarxa, com són els marketplaces. "Un marketplace (Amazon, Ebay) et permet vendre online a través d'una plataforma sense haver de tenir necessàriament una botiga online". I és que l'oportunitat i la possibilitat de vendre en línia està cada vegada més a l'abast de tothom: "El principal repte és atraure aquest consumidor cap a la botiga en línia perquè fer-ho a través d'Internet té un cost molt alt".

 
Comentaris

Destaquem