“Hem decidit dir prou als incompliments sistemàtics”. És la denúncia d’una quarantena de patronals catalans pel retard en la finalització del tram de la B-40 o Ronda Vallès entre Terrassa i Abrera, que fa 13 anys que està a mitges. Una via que ha de servir per connectar el Vallès i el Baix Llobregat, la regió més industrialitzada i amb més PIB de Catalunya.
Per tal de visibilitzar el seu enuig, les patronals s’han concentrat al tram inacabat de la B-40 a Terrassa. Una protesta d’empresaris, a peu de carretera, que posa en evidència el seu malestar en una concentració insòlita dels empresaris. Sant Cugat Empresarial és una de les entitats que s'ha sumat a la protesta.
Falta sistemàtica d’incompliments
El Ministeri de Transports del Govern espanyol va iniciar les obres fa 13 anys i encara queden sis quilòmetres per finalitzar la connexió. Els retards, l’aturada de les obres en nombroses ocasions i la “falta sistemàtica d’incompliments de les darreres dècades” han fet dir prou a l’empresariat català, que veuen reduïda la competitivitat del territori i de les empreses.
Des del 2000, els diferents governs espanyols s’han compromès a executar l’obra. I encara s’espera. Una protesta que arriba després de donar-se a conèixer les xifres d’inversions a Catalunya i Madrid durant el 2021: Catalunya va rebre 740 milions (un 35,7% del pressupostat), mentre que a Madrid se’n van posar 2.086 milions (184% del pressupostat). “És irracional el que s’inverteix a Catalunya”, ha sentenciat Antoni Abad, president de la Cecot.
Antoni Abad: “Les administracions públiques són un fre irresponsable”
“Les administracions públiques són un fre irresponsable”, ha denunciat Antoni Abad, que qualifica la situació de “desesperant”. Des de la patronal catalana han recordat l’estudi de l’Institut Cerdà que xifrava en 252 milions d’euros anuals que suposaria la finalització del tram entre Abrera i Terrassa.
“Això és qualitat de vida i competitivitat en vena”, ha emfatitzat Antoni Abad. Des de la Cecot recorden que aquesta infraestructura connectaria el Vallès amb el Baix Llobregat, que conformen la regió catalana que concentra més PIB de Catalunya, amb el 30% del total del país. El president denuncia que aquesta situació no hagi comportat responsabilitats polítiques.
L’impuls de l’activitat logística, la millora de la competitivitat de les empreses del territori, la implantació de noves companyies i la reducció de la congestió viària són altres factors que les patronals posen damunt la taula per reivindicar la infraestructura.
En mans de la Generalitat
El president de la Cecot ha proposat com a solució per accelerar la finalització de les obres una promoció delegada en la qual el Ministeri de Transports del govern espanyol cedeixi als equips de la Generalitat de Catalunya el seguiment tècnic i l’agilització de les actuacions. “Pot ser la solució final pel tram Terrassa-Abrera”, assenyala Abad, afegint: “Necessitem que s’acabi quan abans”.
L’actual calendari preveu la finalització de les obres el 2023, però les patronals volen una data concreta. Tot i això, Abad es mostra optimista en què l’any vinent s’obri la via.
Joan Franquesa: “Necessitem que es visualitzi que Catalunya no està feta, està en construcció i hi ha molta infraestructura necessària”
Sant Cugat Empresarial és una de les entitats que s’ha sumat a la protesta patronal. “Necessitem que es visualitzi que Catalunya no està feta, està en construcció i hi ha molta infraestructura necessària”, ha denunciat Joan Franquesa, vocal de l’organització. En aquest sentit, ha reivindicat també la comunicació entre el Vallès i Barcelona, com un dels eixos més rellevants per l’economia del país.
Jordi Ballart: “Estem cansats que ens prenguin el pel”
Part del món polític s’ha fet seva la demanda empresarial. Jordi Ballart, alcalde de Terrassa, ha participat de la mobilització i s’ha mostrat molt contundent: “Estem cansats que ens prenguin el pel, de promeses incomplertes. És un territori rellevant a nivell de país, representem el 30% del PIB català i tenim dèficits importants d’infraestructures”.
Ballart ha reivindicat que la connexió entre el Baix Llobregat i el Vallès és “vital”, més tenint en compte infraestructures com el port i l’aeroport.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.