La lluita contra la pandèmia del coronavirus arriba al punt que el Govern espanyol decretava el tancament de bars i restaurants, entre altres establiments, un mínim de dues setmanes, emparat per la declaració de l'Estat d'Alarma. Un tancament que tindrà afectacions econòmiques i que pot perjudicar el sector a Sant Cugat i a la resta del territori. El TOT parla amb diferents empresaris, que analitzen i valoren aquesta mesura. Un sector que ja es mostrava preocupat fa uns dies per l'efecte del virus.
De fet, el responsable de la delegació de Sant Cugat del Gremi de Restauració Intercomarcal del Vallès Occidental i Barcelonés i propietari d'El Mesón, Xavier Vendrell, afirma que "la situació és molt alarmant, hi ha molta incertesa i molta por".
Una "situació crítica"
El copropietari de Kitsune Sushi Bar, Jan Fernández, és contundent i apunta que "la situació és crítica", tot reconeixent que "no tenim la capacitat d'absorbir 2 o 3 mesos de parada".
Una situació, però, que tal com explica Fernández, ja s'oloraven en els darrers dies. "Quan vas veient com va avançant la qüestió, t'entra el pànic", diu. En aquest sentit, des de Kitsune expliquen que el primer que passa per la ment és "com pagaràs proveïdors, lloguer, etc. Com aguantaràs la situació".
"Sense ingressos no es pot mantenir gaire temps la situació"
En la mateixa línia, el propietari del Dehesa, Toni Soriano assegura al TOT Sant Cugat que el sector de la restauració "és dels que està més afectat". De fet, és contundent en l'anàlisi: "Sense ingressos no es pot mantenir gaire temps la situació", diu.
Incertesa amb l'ocupació
Jan Fernández assegura que el 48% dels costos de Kitsune Sushi Bar són per a mantenir la plantilla. "Haurem de presentar un ERTO (Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació)", diu contundent, tot i puntualitzar: "com molts altres".
Ramon Masó, propietari de La Bolera mostra certa resignació amb el fet d'haver de frenar l'activitat. "Si hem de tancar, tanquem i fem el que hem de fer", diu, tot i reconèixer que hi haurà una afectació econòmica. "Tenim a 70 persones en plantilla, i no tindrem ingressos", afirma.
S'ha de regular per permetre que l'ERTO sigui un tràmit ràpid"
I és que un dels aspectes que més preocupa als empresaris de la restauració de Sant Cugat és en quina situació queden els seus treballadors, i l'ERTO pot representar una solució temporal perquè "els treballadors puguin tenir uns ingressos, quedant en una situació d'atur temporal", tal com apunta Toni Soriano, qui destaca també que cal veure com es regula. "Ha de ser un tràmit ràpid", diu.
De fet, Xavier Vendrell reconeix que "les PIMES s'estan organitzant per fer ERTOS", i destaca que els treballadors són la seva "prioritat".
Pendents de mesures econòmiques
Els restauradors santcugatencs coincideixen també amb les principals preocupacions, més enllà de la que genera la situació de les seves plantilles professionals: el pagament del lloguer del local, els crèdits i els proveïdors. En aquest sentit, el propietari d'El Mesón i responsable de la delagació santcugatenca del Gremi de Restauració Intercomarcal del Vallès Occidental i Barcelonés recomana que "els empresaris del sector esperin a veure quines són les mesures que proposa el Govern" abans d'aplicar accions.
De fet, tal com explica Toni Soriano, "cal veure quines mesures pren el Govern per pal·liar les pèrdues".
Ell mateix destaca que, per exemple des del Dehesa es treballa "en 4 o 5 vies diferents", tot esperant mesures del Govern per fer front al pagament del lloguer o habilitant línies de crèdit.
"S'està lluitant molt des del sector", diu Vendrell sobre la qüestió, i afegeix que "hem de ser sensibles i ajudar-nos entre tots". De fet, en la seva opinió "s'hauria de congelar el temps".
Cal destacar que l'Ajuntament de Sant Cugat anunciava el dilluns 16 de març un seguit de mesures, com per exemple, l'obertura d'una línia d'ajuts i subvencions destinada a compensar la taxa de terrasses, la taxa de recollida d'escombraries comercial i l'import del Tribut Metropolità de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
"La instrucció és no tornar rebuts, sinó parlar amb els proveïdors"
L'àmbit dels proveïdors, en canvi, és una qüestió a treballar entre aquests i els restauradors. "El que ens recomanen des del gremi és que parlem amb proveïdors i bancs per aplicar ajornaments", explica Soriano, que afegeix que "la instrucció és no tornar rebuts, sinó parlar amb els proveïdors".
El gènere
Pel que fa al gènere ja comprat, però, el propietari de La Bolera reconeix tenir "sort" pel fet que ha pogut tornar part de la carn, la verdura i les fruites comprades. Això sí, afirma que "es perdrà una petita part". En aquest sentit, des del Dehesa expliquen: "Tenim comandes ja fetes, i això ho perdrem. Plou sobre mullat".
Les perspectives de futur
Pel que fa al futur, Jan Fernández, del Kitsune Sushi Bar apunta que "és una situació tant crítica que quan ets dins de l'onada només et queda veure cap a on et portarà el corrent".
"Quan ets dins de l'onada només et queda veure cap a on et portarà el corrent"
Des del Dehesa ho veuen més complicat: "El sector quedarà molt tocat, no només per aquests 15 dies, sinó perquè després la recuperació no serà senzilla", diu Toni Soriano, que afegeix que "dependrà molt de la capacitat d'aguantar" i argumenta que "si realment són 15 dies les conseqüències seran unes, però si s'allarga seran unes altres".
Així mateix, el propietari del Dehesa afirma que "hi haurà molts establiments que hauran de tancar".
Per la seva banda, Xavier Vendrell preveu que l'esdevenir del sector dependrà de les mesures governamentals que s'apliquin per ajudar econòmicament al sector, tot i reconèixer que "les petites PIMES ho tindran més complicat".
A més, el propietari d'El Mesón apunta al fet que "hi haurà perjudicis econòmics una vegada acabi tot", i argumenta que "probablement la gent tindrà por de gastar", perjudicant així el consum, "el motor econòmic del país", segons ell.