Michiel Das: “Sant Cugat Network neix en un passeig amb bicicleta”

Das és l'impulsor de la xarxa social Sant Cugat Network, creada el passat octubre a través del programa de joves emprenedors YUZZ i que ha culminat amb la seva presentació aquest mes d'abril

Sant Cugat Network (www.santcugatnetwork.com) és una associació sense ànim de lucre que posa a la disposició dels ciutadans de Sant Cugat quelcom molt difícil de trobar. Als locals, els ofereix la possibilitat de conèixer o millorar altres idiomes a més d’apropar-se a les tradicions d’altres països. Als estrangers que arriben a la ciutat, els dóna la possibilitat d’integrar-se i conèixer la gent d’aquí a través d’un fet tan simple com una conversa de cafè combinant el català i, per exemple, l’anglès. Un dels seus objectius és l'organització de diverses trobades i intercanvis menusals per facilitar la integració de persones estrangeres que viuen a la ciutat i per millorar els contactes socials dels seus ciutadans

D’on surt la idea de Sant Cugat Network?
De fet, la idea surt en una passejada amb bicicleta amb uns amics santcugatencs, i els vaig proposar de compartir-ho amb uns altres amics de Bèlgica; d’aquí surt la idea de crear un lloc web amb iniciatives que relacionessin estrangers amb gent local.Aleshores, em vaig apuntar, fa un any, al programa Yuzz que organitza l’Ajuntament amb el propòsit d’oferir als estrangers la possibilitat de conèixer més i millor què són Sant Cugat, Catalunya i les seves tradicions. A més, vull motivar el contacte de la gent estrangera amb la gent d’aquí: penso que és important que no es relacionin només entre ells, sinó que hi hagi interacció. En aquest programa per a joves amb idees em van assignar un tutor i vam veure que la millor manera de gestionar-ho era a través d’una associació sense ànim de lucre com Sant Cugat Network; tot això després de fer un bon estudi de mercat.

Va haver de superar molts impediments a l’hora de tirar-ho endavant?
Bé, aquí tot funciona de manera diferent que a Bèlgica i se’m va fer difícil saber com fer-ho; no sabia si havia de ser una empresa o bé una associació, els tràmits els vam fer a Barcelona, ja que aquí, l’Ajuntament t’ajuda si vols crear una empresa, en el cas de formar una associació funciona des de Barcelona.

Com valora els primers mesos de vida d’aquest projecte?
Són molt positius, perquè mentre esperàvem que ens concedissin els permisos ja vam començar a fer intercanvis d’idiomes i de moment, més de 300 persones s’han interessat per aquest projecte i ja reben un mailing amb informació sobre properes activitats. Els intercanvis són gratuïts i s’ofereix la possibilitat de millorar idiomes com l’anglès als santcugatencs i el català als estrangers.

Ha notat l’efecte de la crisi per posar en marxa Sant Cugat Network?
Mentre esperàvem els papers sí, perquè també hi ha hagut retallades al Departament de Justícia i es van retardar. En canvi, amb l’associació, com que no vol ser un negoci, penso que ens ha afavorit ja que econòmicament és viable per a tothom i és una bona oportunitat.

Quin és el primer consell que donaria a un estranger que arriba a la ciutat?
Que no es quedi només dins del seu cercle de coneguts, que busqui maneres de conèixer Sant Cugat i Catalunya, que s’interessi per la llengua, els costums, les tradicions... Que s’integri, d’aquesta manera estrangers i santcugatencs aprenen.

Com pot créixer un projecte com Sant Cugat Network?
De moment estem fent els intercanvis lingüístics i les sessions de networking empresarial, i properament s’organitzaran altres activitats com compartir excursions per Catalunya. Amb el temps, penso que apareixeran iniciatives que oferiran possibilitats a més gent.

Et planteja portar la idea fora de Sant Cugat?
De moment mirarem de fer altres activitats per a estrangers com, per exemple, aconseguir descomptes en comerços, excursions... Però sí que m’ha passat pel cap. Ara bé, el factor important és començar bé aquí.

Quin públic rep Sant Cugat Network?
La majoria catalans, però cada dia arriben més estrangers, a través del boca-orella està funcionant molt bé. La majoria d’estrangers són europeus perquè són els que jo conec millor i, de moment, les convocatòries funcionen per correu electrònic.

Sent una associació sense ànim de lucre es planteja viure del projecte?
Bé, la idea és que els intercanvis continuïn sent gratuïts, haurem de veure si a través d’empreses que ens vulguin patrocinar podem finançar, per exemple, excursions. Si després puc viure jo de Sant Cugat Network mitjançant aquests patrocinis ja seria fantàstic! (Riu) Però de moment estem arrencant.

L’Erasmus més llarg
Michiel Das és un jove d’origen belga que amb 24 anys s’ha instal·lat a Sant Cugat després d’acabar els seus estudis. El seu primer contacte amb la ciutat va ser a través d’un Erasmus i va quedar meravellat. Un cop aquí, pensa que la gent vinguda d’arreu del món ha de tenir l’oportunitat de relacionar-se amb els santcugatencs i santcugatenques, per aquest motiu crea Sant Cugat Network, una associació sense ànim de lucre que mica en mica va trencant les barreres entre santcugatencs i estrangers. Ell ens ha ensenyat com un fet tan simple com prendre un cafè pot obrir un gran nombre de portes; sense anar més lluny, en arribar, parlava flamenc i un xic de francès. Ara és un plaer sentir-lo parlar en català.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem