"Els emprenedors han de somiar en grans projectes"

Aquest dimecres, a les 19 hores, el degà del Col·legi d'Economistes de Catalunya, Joan B. Casas, farà una conferència al SC Trade Center, convidat per Òmnium i Sant Cugat Empresarial, en la qual explicarà en què consisteix el corredor del Mediterrani, quina és la seva importància i quin impacte pot tenir en l'economia catalana

Què pot suposar el corredor del Mediterrani per una localitat com Sant Cugat?
Sant Cugat és al mig d'un territori cridat a ser un dels nuclis productius més importants del sud d'Europa. Indirectament, la riquesa que generarà el corredor del Mediterrani afectarà a tots els municipis de la zona.

En quin moment de la crisi ens trobem?
Estem al mig de la tempesta. Hi ha coses que funcionen com el turisme i les exportacions. Això és bo, però la tempesta moltes vegades ens impedeix veure que estem fent el que podem. Tenim un atur estructural molt fort amb un problema doble: la poca creació d'ocupació i la manca de capacitació de molts aturats.

La població ha acceptat que haurà de viure pitjor?
Ho està acceptant. La població té clar que la situació no permet que tothom tingui de tot i de franc. Això no vol dir que haguem d'estar satisfets amb com es fan les retallades, però la població admet que la situació obliga a fer canvis, també pel que fa a la despesa domèstica.

Què pot fer el ciutadà per estalviar?
Prioritzar. El ciutadà ha de reestructurar la seva despesa domèstica per tal d'adequar-la a les seves possibilitats tal com fa el Govern amb la despesa pública.

Com podem tornar a créixer?
Sent més productius, és a dir, reordenant la nostra despesa, i formant-nos. No podem esperar que l'Estat ens ho solucioni tot. Crear un model que digereixi tota la mà d'obra aturada no es fa en poc temps. Els models de futur requereixen una capacitació que molta gent aturada actualment no té.

Quina és la importància dels emprenedors per reactivar l'economia?
Són la clau de l'èxit. La societat catalana valora històricament la gent que crea un negoci. Tot el que sigui valorar i potenciar l'emprenedoria és un bon camí.

I ho estem fent bé?

Regular. Tothom té clar que els emprenedors són importants, però hi ha un problema d'informació i comunicació de les línies d'ajut i dels programes existents. No hi ha suficient divulgació o no arriba amb prou claredat.

Parlem, doncs, de Catalunya com a terra d'emprenedors?
És cert que hi ha molta gent disposada a crear un negoci, però no hi ha tanta gent disposada a fer del seu negoci una gran empresa. Hi ha un problema de visió. Els emprenedors haurien de tenir voluntat de fer grans projectes. Falta ambició, falten somiadors. Molts emprenedors només busquen guanyar-se la vida.

Què cal fer perquè els bancs tornin a obrir l'aixeta del crèdit?
El sector financer està passant una situació molt complicada. La restricció només s'acabarà quan els ajuts als bancs estiguin realment orientats a generar liquiditat, no a solucionar problemes interns de la banca.

S'hauria d'intervenir part del sector financer?
No cal. El banc d'Espanya ja té una capacitat reguladora suficient. Podríem entrar a valorar si l'ha utilitzat prou bé... També és cert que per tornar a tenir crèdit, una part de la responsabilitat recau sobre dels empresaris.

...
Amb crèdit barat i abundant s'acaben fent projectes inviables. En aquesta nova etapa, els empresaris hauran de tenir una solvència que abans no tenien. Hem de tornar a l'ortodòxia financera: saber quina quantitat es deixa, establir un tipus d'interès, explicar on s'invertiran els diners perquè els banc vegi que el rendiment que ofereixen és suficient per retornar-los, i donar garanties per si tot falla.

Quan els empresaris puguin fer front a aquestes condicions, es tornarà a obrir l'aixeta?

Els bancs diuen que no donen crèdits perquè les demandes són insolvents, no per manca de liquiditat. En realitat hi ha una mica de tot.

Joan B. Casas s'ha erigit com un dels principals defensors del corredor del Mediterrani. Segons explica, el corredor és una infraestructura vital perquè, actualment, el transport marítim provinent d'Àsia passa pel Mediterrani i va a parar als ports d'Ambers i Rotterdam, allargant el seu trajecte entre tres i cinc dies. Si els ports mediterranis poden rebre aquesta mercaderia i distribuir-la ràpidament amb tren s'abaratirien molts costos. Des de Catalunya hem de ser capaços de dotar-nos de les infraestructures necessàries per fer front a aquest repte. La Unió Europea finançarà entre un 10 i un 15% però, com explica Casas, haurem d'estar molt atents perquè l'Estat espanyol prioritzi el corredor del Mediterrani i faci les inversions necessàries a temps.

 
Comentaris

Destaquem