VIA Empresa celebra 3 anys amb l'empresa familiar

La ciutat de Vilanova i la Geltrú va acollir el debat "La importància dels valors en l'empresa familiar"

El mitjà empresarial de Catalunya VIA Empresa ha celebrat 3 anys de vida en un acte, com no podia ser d'altra manera, en el qual s'ha parlat d'economia. En aquesta ocasió, el debat per commemorar el naixement del mitjà editat pel grup de comunicació Totmedia ha estat dedicat a La importància dels valors en l'empresa familiar. En la trobada s'han pogut escoltar les històries de Cafès Novell, L'Espiga d'Or i Caves Nadal, totes tres empreses familiars del Penedès-Garraf. L'acte ha estat organitzat per VIA Empresa en connivència amb l'Associació de l'Associació d'Empresaris del Garraf i el Penedès (ADEPG).

Les intervencions dels polítics

El vicepresident Junqueras FOTO: Jordi Borràs

Laia Corbella, directora de VIA Empresa, ha estat la moderadora d'un debat presidit pel vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda, Oriol Junqueras, l'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras, i el president honorari de l'ADEPG, Joan Anton Matas, als quals el president de Totmedia i editor de VIA Empresa, Ramon Grau, ha donat la benvinguda, destacant que "les empreses familiars són el gran motor del país". 

De la seva banda també, l'alcaldessa ha destacat que VIA Empresa és un mitjà de referència i ha subratlalt que és l'altaveu de manera positiva del món de l'empresa. 

Per la seva part, el vicepresident Junqueras ha fet un repàs a les arrels històriques de l'economia catalana, "si es tracta d’això, de reivindicar-nos, fem l’story-telling del país". També ha posat en valor l'esforç d'un país que "on té terra no té aigua, i on té aigua, no té terra", una de les declaracions que més ha emocionat el públic. 

Els ponents

El fundador de Cafès Novell, Ramon Novell, ha rememorat els inicis d'una firma que va nèixer a la pastisseria que regentaven els seus pares i que fins al 1958 no va obtenir la llicència per vendre a l'engròs. Retirat de la primera línia de l'empresa, Novell ha destacat que el moment clau en la seva companyia va ser la incorporació dels seus tres fills."Això va significar fer el salt. Es va començar a crear la filosofia de l'empresa: rendibilitzar tot el que gira al voltant de la cafetera", assegura.

Els membres de la família Nadal tasten el cava gairebé des del bressol, tal com ha apuntat Xavier Nadal, director general d'aquesta empresa vinícola que produeix anualment 350.00 ampolles de vi blanc i cava. La seva història comença amb el seu avi, emprenedor en plena postguerra espanyola. "Els fundadors sempre són gent amb empremta. Al final pel bé de l'empresa, nosaltres sempre hem sigut un i la conversa sempre ha estat en benefici de l'empresa, l'empresa era qui guanyava i de retruc, la família, que és el més intel·ligent", ha declarat. 

Jordi Morera, cinquena generació de l'Espiga d'Or, ha estat la veu més jove del debat però no per això la menys inspiradora, ja que el jove forner ha destacat que la clau perquè les empreses familiars petites pervisquin resideix en saber fer front als grans competidors, tornant als orígens. "El que li passa a una empresa familiar petita és que avui dia estem en un sistema pensat pels grossos. En aquest sistema pensat perquè el peix gros ho acabi absorbint tot, les empreses familiars petites hem de tenir inventiva i en ser petitets podem fer moltes coses. Nosaltres ho hem fet en tres claus: innovació, autenticitat i comunicació", ha assenyalat. 

La directora de la Càtedra de l'Empresa Familiar de la Universitat de Girona ha ressenyat que el 85% de les empreses catalanes són familiars i que, de fet, són elles les que generen bona part de l'ocupació, per la qual cosa "ens la juguem molt amb l'empresa familiar". 



Amb la perspectiva de les experiències de les tres empreses participants, Marquès ha posat la mirada experta i aliena al negoci familiar per destacar algunes de les qualitats d'aquests negocis:autenticitat, compromís territorial, emprenedoria..."Els importen més coses que aquelles estrictament empresarials. Tenen valors diferents, una racionalitat diferent que és el que porta a prendre les decisions, treballen amb certa autonomia, amb lligams familiars i socials que es valoren. Controlen la reputació i se senten identificats amb el territori i amb l'empresa", ha enumerat.

Per últim, Xavier Cambra ha exposat les realitats que també viuen les empreses familiars: separacions, crisis i tancaments forçosos per una mala pràctica. "Com a consultor, les empreses familiars ens piquen la porta quan i hi ha la mort del pare, una crisi... i els diem que això és una mala praxi. Igual que anem al metge a fer-nos una revisió, la família empresària hauria de ser previsora i no actuar a colp de crisi, però no hi ha manera que s'avanci als conflictes, que a vegades són crítics i fatals". 



Per evitar situacions negatives, Cambra aposta per conservar els valors de l'empesa i reconstruir l'story-telling, aquell relat d'empresa que revela la història darrere el cognom de tantes i tantes empreses del nostre territori.

Més informació
 
Comentaris

Destaquem