Un apassionant i motivador món s'obre amb la tecnologia i les aplicacions del futur. Treballar el currículum de Ciències Socials des del joc és possible i els alumnes de 4t d'ESO l'han demostrat. Durant aquest inici del segon trimestre, el Col·legi Pureza de Maria Sant Cugat ha utilitzat Minecraft for education, la versió educativa del videojoc, per a treballar la Revolució Industrial i el moviment obrer de principis del s.XX.
Projecte de gamificació amb Minecraft del Pureza de María de Sant Cugat. FOTO: Cedida
En què consisteix aquest projecte de gamificació amb Minecraft?
S'ha plantejat una experiència d'aprenentatge significativa i amb transferència al món al qual vivim, creant i planificant el projecte des de zero. El punt de partida va ser la sortida cultural a la Colònia Güell, on van conèixer de primera mà com vivien els obrers i com s'estructurava el conjunt d'instal·lacions lligat a una fàbrica tèxtil del s. XX, i la seva organització diària.
Els plantegen el repte amb l'objectiu final de crear una visita virtual a una colònia tèxtil en la qual aparegués com funcionava la fàbrica, com s'organitzava, quins problemes tenien les colònies industrials del s. XIX, i si, fins i tot, seria factible avui dia. A més de construir una fàbrica impulsada per l'energia hidràulica, que apareguin treballadors explicant el procés de producció, havien de crear personatges programats que expliquessin els diferents moviments obrers, edificar els serveis de la colònia, les cases, etc. Amb una planificació estratègica i organització de grup prèvia, van crear diversos edificis com l'Església, biblioteca, escola, ateneu, teatre, cooperativa…
Alumne del Col·legi Pureza de María de Sant Cugat aprenent amb el projecte de gamificació amb Minecraft. FOTO: Cedida
Amb aquest videojoc han pogut crear experiències d'aprenentatge basat en el joc amb les quals es poden treballar habilitats STEM, desenvolupar la creativitat i plantejar experiències de col·laboració i resolució de problemes entre els estudiants; al mateix temps que treballen les competències del futur.
Els projectes, que s'han generat en grups de 4 a 6 membres, han estat avaluats en funció de la seva precisió històrica i la seva presentació atractiva. El resultat ha estat excel·lent i l'alumnat ha demostrat ser capaç d'analitzar en profunditat el tema amb aquests recursos innovadors i divertir-se aprenent.