Segons la coordinadora de Càritas, Amèlia de Juan, “el projecte té diverses fases de consolidació”. Primer es començarà amb els usuaris del menjador, però és preveu que més endavant persones que tinguin altres necessitats també puguin accedir al servei de dutxes i bugaderia. “La idea és que no sigui un servei tancat; és un tema que ho hem d'anar plantejant”, assegura.
De fet, Càritas ja està començant a treballar amb l’àrea de Serveis Socials de l’Ajuntament per definir quins seran els usuaris del menjador. En aquest sentit, els seus tècnics estan revisant la situació econòmica i social de les persones que els hi arriben i estan prioritzant els casos més urgents.
Distribució de la planta
La planta té un total de 400m2, 52 dels quals formaran part del menjador. Aquest estarà situat a la zona més il•luminada de l’espai, a la façana que dóna directe al carrer. Segons ha explicat l’arquitecte del projecte, Toni Codina, el menjador serà un espai on els comensals puguin estar “en un ambient agradable i familiar”.
A banda del menjador, la idea és que el nou centre de Càritas tingui una entrada perquè les furgonetes descarreguin els aliments, que serà una zona porxada de 90m2. Aquest espai també serà la zona d’espera coberta pels usuaris. Seguidament es col•locarà l’espai destinat a la recepció d’aliments i roba amb un magatzem de 15m2.
A la zona posterior del local hi haurà el magatzem general de 82m2 amb una cambra frigorífica de 10m2. Finalment, seguit del menjador hi haurà el lavabos de 16m2 i una zona de recepció de 65m2.
Sant Cugat necessita un menjador social?
En la visita que es va organitzar el passat 27 de juliol a la planta per veure els avanços de les obres, el mossèn de la parròquia, Blai Blanquer, va expressar que “la ciutat necessita aquesta ajuda”. Va afirmar que l’espai de la Casa Abacial on, fins ara, es donava el suport alimentari “ha quedat desbordat”.
Per la seva banda, Amèlia de Juan, va comentar que “ el menjador social donarà resposta a una necessitat que ningú estava cobrint i que serà útil per la ciutat”. Però de la mateixa manera, també pren consciencia que aquesta “és una necessitat minoritària” tot i que argumenta que el menjador “donarà una resposta de qualitat a la necessitat alimentària d’algunes persones que no es poden cuinar a casa o no tenen recursos suficients per complementar l’ajuda alimentària que es dóna des de la Parròquia”.
Un dels serveis que organitza Càritas relacionat amb el menjador social és l’acollia individual de persones. Segons la memòria d’activitat de 2010, Càritas va atendre i donar acollida a un total de 721 famílies que en el seu conjunt sumen un total de 1.860 persones que s’han beneficiat d’aquest projecte tant sigui d’una manera directa o indirecta.
Respecte l’any 2007, aquestes dades suposen un increment del 14,7% i respecte el 2009, un manteniment de la situació. Aquest servei ha suposat en ajuts per a les famílies una despesa de 49.401,55 euros aportats per la parròquia i de 83.423,08€ assumits per Càritas Diocesana.
Un altre dels serveis similars al del menjador social és el rebost que l’organització ha impulsat per garantir un complement alimentari bàsic per a les persones que ho necessiten. El projecte consta en elaborar lots de menjar per a les famílies per garantir la seva supervivència. Aquestes van a buscar l’ajut quinzenalment, sempre en el període marcat per l’assistent social. Durant l’any 2010, unes 700 famílies s’han beneficiat d’aquest servei i s’ha distribuït més de 1.700Kg d’aliments. Els ajuts provenen del Banc d’aliments, dels excedents comunitaris de la Unió Europea, de donacions de particulars i de compres realitzades per la parròquia.
En aquest sentit, el mossèn Blai Blanquer, comenta que hi ha persones a la ciutat que necessiten ajuda encara que abans “la pobresa a Sant Cugat era un tabú i quedava malament dir que teníem pobres”.
Altres tasques de Càritas a Sant Cugat
A més d’aquest projectes Càritas també realitza altres accions a Sant Cugat. La fita de l’organització és acollir i treballar amb les persones en situació de pobresa i necessitat perquè siguin les protagonistes del seu propi desenvolupament integral. Altres tasques que l’organització porta a terme són serveis d’acollida per a dones; serveis de reforç escolar i d’orientació sociolaboral; cursos de català i castellà i campanyes com la de “Un nen, una joguina”, entre d’altres.