Cada vegada són més els santcugatencs que trien la bicicleta com a mitjà principal de transport. Per la seva configuració, orografia i extensió, Sant Cugat és una ciutat que es presta a aquest tipus de mobilitat. També intervenen altres factors, com el fet que Sant Cugat sigui una ciutat jove o per la consciència creixent per la cura del medi ambient. Segons dades de l’Ajuntament, al voltant de l’1% del total de desplaçaments que es fan a la ciutat es fan amb bicicleta.
Que Sant Cugat tingui totes les condicions per ser una ciutat “amiga” de la bicicleta no treu, però, que encara hi hagi limitacions. La ciutat disposa actualment de 35 quilòmetres de carril bici. És una xarxa d’una extensió considerable, però a ulls dels usuaris encara és insuficient. Un dels principals problemes és la connexió entre alguns d’aquests carrils bici, que a vegades desapareixen i obliguen el ciclista a circular per la calçada o per zones de vianants. Segons el tinent d’alcalde de Mobilitat, Urbanisme i Obres, Pere Casajoana, “el número de quilòmetres s’ha d’incrementar de cara a poder connectar aquells districtes que estan més allunyats del centre"”.
Model de ciutat
Sant Cugat aposta per la sosteniblitat, i en aquest sentit un dels grans reptes de futur de la ciutat és canviar els hàbits de la població pel que fa als seus desplaçaments. El Pla de mobilitat, aprovat el febrer del 2013, fixa les bases de com ha de ser la mobilitat del centre, on predominaran, sobretot, els desplaçaments a peu, amb bici o amb transport públic.
Concretament, amb el Pla de mobilitat a la mà, Sant Cugat hauria de tenir 50 quilòmetres de carril bici en els pròxims 6 anys, així com augmentar el nombre de places d’aparcament segur a tot el municipi. També servirà per potenciar la mobilitat amb bicicleta en recorreguts de mitja distància. “L’essència del Pla de mobilitat és que els ciclistes disposin d’espais segurs per circular i espais segurs per deixar la bicicleta”, apunta Casajoana.
Connexió
L’augment de l’ús de la bicicleta està molt lligat a la connexió i la possible combinació entre diferents mitjans de transport. A Sant Cugat, l’Ajuntament treballa a fi de connectar millor la mobilitat amb bicicleta amb el ferrocarril i la xarxa d’autobús. En aquest sentit, Sant Cugat forma part d’un projecte europeu, anomenat BiTiBi, el qual promou l’ús de la bicicleta pels trajectes de curta i mitjana distància i el ferrocarril pels trajectes de llarga distància. Aquest projecte contempla el fet que el futur de la mobilitat urbana es troba, precisament, en la combinació entre aquests dos mitjans de transport.
Aparcament segur
A finals d’aquest 2014 estava previst que l’Ajuntament posés a disposició dels usuaris un gran aparcament de bicicletes al carrer de l’Andana, darrere l’estació de FGC. Aquesta instal·lació, que encara està en fase de projecte, consisteix en un aparcament vigilat les 24 hores amb capacitat per a prop de 300 bicicletes, i també comptaria amb un taller de manteniment, reparació i de lloguer de bicicletes.
Fins al moment, Sant Cugat disposa de nou estacions d’aparcament segur del servei Bicibox, un servei que gestiona l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Aquest servei va entrar en funcionament a principis del 2013. Quatre d’aquestes estacions tenen una ocupació per sobre del 80% en hora punta. Són les dues de l’estació de FGC de Sant Cugat, i les de l’ajuntament i l’Eurofitness. La ciutat també disposa de més de 1.100 places gratuïtes per aparcar, però no són aparcaments segurs.
Futur: bicicleta elèctrica
Molts experts apunten que amb la bicicleta elèctrica estem davant del futur de la mobilitat urbana. Certament, aquest tipus de bicicleta, que incorpora un sistema motor de pedaleig assistit, permet que la bici s’adapti a les nostres condicions físiques i minimitza l’esforç que exigeix l’ús d’una bicicleta normal. Amb la bicicleta elèctrica es posa a l’abast de tots els ciutadans la possibilitat de moure’s amb bicicleta, de manera que el nombre d’usuaris, per lògica, augmentaria.
En els pròxims dies el TOT Sant Cugat publicarà algunes peces sobre normativa i consells per circular bé per la ciutat, l'equipació que ens cal per anar amb bici, la situació dels carrils bici de la ciutat o els perfils de persones que habitualment es desplacen amb aquest mitjà de transport.
Que Sant Cugat tingui totes les condicions per ser una ciutat “amiga” de la bicicleta no treu, però, que encara hi hagi limitacions. La ciutat disposa actualment de 35 quilòmetres de carril bici. És una xarxa d’una extensió considerable, però a ulls dels usuaris encara és insuficient. Un dels principals problemes és la connexió entre alguns d’aquests carrils bici, que a vegades desapareixen i obliguen el ciclista a circular per la calçada o per zones de vianants. Segons el tinent d’alcalde de Mobilitat, Urbanisme i Obres, Pere Casajoana, “el número de quilòmetres s’ha d’incrementar de cara a poder connectar aquells districtes que estan més allunyats del centre"”.
Model de ciutat
Sant Cugat aposta per la sosteniblitat, i en aquest sentit un dels grans reptes de futur de la ciutat és canviar els hàbits de la població pel que fa als seus desplaçaments. El Pla de mobilitat, aprovat el febrer del 2013, fixa les bases de com ha de ser la mobilitat del centre, on predominaran, sobretot, els desplaçaments a peu, amb bici o amb transport públic.
Concretament, amb el Pla de mobilitat a la mà, Sant Cugat hauria de tenir 50 quilòmetres de carril bici en els pròxims 6 anys, així com augmentar el nombre de places d’aparcament segur a tot el municipi. També servirà per potenciar la mobilitat amb bicicleta en recorreguts de mitja distància. “L’essència del Pla de mobilitat és que els ciclistes disposin d’espais segurs per circular i espais segurs per deixar la bicicleta”, apunta Casajoana.
Connexió
L’augment de l’ús de la bicicleta està molt lligat a la connexió i la possible combinació entre diferents mitjans de transport. A Sant Cugat, l’Ajuntament treballa a fi de connectar millor la mobilitat amb bicicleta amb el ferrocarril i la xarxa d’autobús. En aquest sentit, Sant Cugat forma part d’un projecte europeu, anomenat BiTiBi, el qual promou l’ús de la bicicleta pels trajectes de curta i mitjana distància i el ferrocarril pels trajectes de llarga distància. Aquest projecte contempla el fet que el futur de la mobilitat urbana es troba, precisament, en la combinació entre aquests dos mitjans de transport.
Aparcament segur
A finals d’aquest 2014 estava previst que l’Ajuntament posés a disposició dels usuaris un gran aparcament de bicicletes al carrer de l’Andana, darrere l’estació de FGC. Aquesta instal·lació, que encara està en fase de projecte, consisteix en un aparcament vigilat les 24 hores amb capacitat per a prop de 300 bicicletes, i també comptaria amb un taller de manteniment, reparació i de lloguer de bicicletes.
Fins al moment, Sant Cugat disposa de nou estacions d’aparcament segur del servei Bicibox, un servei que gestiona l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Aquest servei va entrar en funcionament a principis del 2013. Quatre d’aquestes estacions tenen una ocupació per sobre del 80% en hora punta. Són les dues de l’estació de FGC de Sant Cugat, i les de l’ajuntament i l’Eurofitness. La ciutat també disposa de més de 1.100 places gratuïtes per aparcar, però no són aparcaments segurs.
Futur: bicicleta elèctrica
Molts experts apunten que amb la bicicleta elèctrica estem davant del futur de la mobilitat urbana. Certament, aquest tipus de bicicleta, que incorpora un sistema motor de pedaleig assistit, permet que la bici s’adapti a les nostres condicions físiques i minimitza l’esforç que exigeix l’ús d’una bicicleta normal. Amb la bicicleta elèctrica es posa a l’abast de tots els ciutadans la possibilitat de moure’s amb bicicleta, de manera que el nombre d’usuaris, per lògica, augmentaria.
En els pròxims dies el TOT Sant Cugat publicarà algunes peces sobre normativa i consells per circular bé per la ciutat, l'equipació que ens cal per anar amb bici, la situació dels carrils bici de la ciutat o els perfils de persones que habitualment es desplacen amb aquest mitjà de transport.