La bicicleta ha de col·laborar en la reducció del trànsit de cotxes i motos pels carrers de la ciutat, ajudant així a millorar la qualitat de l’aire i a la lluita contra l’emergència climàtica. A Sant Cugat encara hi ha molt camí per fer, ja que la bicicleta no és un transport majoritari.
De fet, mentre que un 54% dels santcugatencs utilitzen el cotxe per desplaçar-se, només un 11% ho fa en bicicleta. En els últims deu anys, la bici s’ha incrementat un 2%, mentre el cotxe més d’un 11%.
Davant l'emergència climàtica i l'entrada de la Zona de Baixes Emissions els pròxims mesos, la bici ha de ser l'alternativa.
Com potenciar la bici?
“Si volem més bicicletes, els carrils han de ser dins de les calçades, segregats i protegits. La bicicletes han de treure espai als cotxes”, explica Alfons Perona, expert en mobilitat. Ernest Vidal, portaveu de l’Assemblea de la Bici de Sant Cugat, considera que en els últims anys ha millorat la situació de la bicicleta, però que els usuaris encara són les persones més motivades.
“Encara falta que se sumi tota la gent que està anant en cotxe”, apunta que Vidal, que considera que això passa per “millorar les infraestructures i reduir la velocitats dels cotxes per fer l’espai més humà”. Així, per Ernest Vidal, un pas molt important seria reduir la velocitat dels cotxes, ja que hi ha gent que no agafa la bici pel temor a patir un accident.
"Fa que la gent no s'atreveixi a anar en bici"
"El que ajuda més a la bicicleta és que hi hagin més bicicletes. I que els cotxes ho vegin i que tinguin en compte que hi ha ciclistes per tot arreu", reflexiona Vidal, que demana als conductors reduir la velocitat i fer les interseccions de manera més tranquil·la. "Sant Cugat té molta zona residencial sense semàfors, sense radars i els cotxes circulen a 50 o 60 i això fa que les bicicletes pateixin un assetjament i fa que la gent no s'atreveixi a anar en bici", destaca.
Els carrils bici
Sant Cugat compta amb uns 40 quilòmetres de carril bici. Tot i això, encara hi ha deures per fer. Des de l’Assemblea de la Bici han elaborat un document amb seixanta actuacions per connectar els diferents carrils, ja que en alguns casos queden tallats de cop, com a la rotonda de la rambla del Celler o el pont que connecta Volpelleres amb Sant Joan.
“Això desincentiva la gent que no va en bici”, explica Vidal. El regidor de Mobilitat, José Gallardo, explica que s’han marcat l’objectiu d’actuar en aquests punts. Els carrils bici, segons el portaveu de l’Assemblea, han de ser a la calçada: “En vorera no funcionen perquè acaba sorgint conflicte amb el vianant. Han de treure espai al cotxe”.
"Hem d'anar connectant les ciutats entre si"
Un projecte reivindicat és la connexió entre Rubí i Sant Cugat, que va per llarg. "Hem d'anar connectant les ciutats entre si. El primer dia no notarem el canvi, però en cinc anys serà espectacular. Hem de pensar en el futur ciclista", demana Ernest Vidal.
Sobre com han de ser els carrils bici, l'Assemblea de la Bici considera que quan són sobre la vorera no funcionen, ja que acaba sorgint un conflicte amb el vianant: "Haurien d'estar en calçada, treient espai al cotxe".
A més, creu que alguns carrils bici estan fets amb mentalitat de "cap de setmana" i que "no són funcionals per anar a treballar". Un exemple, diu, és el de la rambla del Celler, que no hi ha il·luminació a la nit, no té gaire senyalització i comparteix espai amb instal·lacions de gimnàs.
2 milions d'euros
José Gallardo, regidor de Mobilitat de l'Ajuntament, assegura que la prioritat és la "consolidació dels carrils bici existents" i que parteixen amb el treball de l'Assemblea de la Bici. Així, es destinaran dos milions d'euros durant el mandat per millorar la seixantena de punts conflictius detectats.
Un dels punts és a la plaça del Celler, davant l'ajuntament, que talla el carril bici de la rambla del Celler.
Un altre sector encara conflictiu per anar en bicicleta és al parc empresarial de Sant Joan, especialment per creuar el pont de l'autopista per Volpelleres. "Hi ha molta gent que treballa a Sant Joan i viu a Volpelleres i ara no poden creuar l'autopista a peu o bici amb seguretat i han d'anar en cotxe. "Tarden 30 minuts per fer tres quilòmetres", lamenten des de l'Assemblea de la Bici.
“La vida és més maca en bicicleta”
“La bicicleta per fer distàncias de tres o cinc quilòmetres és imbatible”, destaca Ernest Vidal, que n’enumera els arguments: “No es sua tant com la gent es pensa, els recorreguts són de porta a porta, fas exercici...”. A més, fomenten la vida social, ja que passes pel centre de Sant Cugat, fomentant també el comerç. “La vida és més maca en bicicleta”, resumeix.