La desèrtica estació de Renfe de Sant Cugat

La mitjana de viatgers a l'estació de Coll Favà de la Renfe en dies laborables és de menys de 800 passatgers

Menys de deu cotxes aparcats i cinc persones esperant el tren. És el panorama d'un matí de dijous a l'estació de la Renfe de Sant Cugat del Vallès, ubicada a Coll Favà. Una estació desèrtica que utilitzen pocs centenars de persones cada dia.

Segons l'Anuari Estadístic de Transport Ferroviari de la Generalitat, el 2017 van pujar a l'estació de Sant Cugat 102.000 passatgers i en van baixar 109.000. Això deixa una mitjana diària d'entre 279 i 299 viatgers. Amb dades de l'operadora ferroviària, la mitjana actual en dies laborables és de 741.

Comparat amb les dades de les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat, la diferència és abismal. Els 102.000 viatgers anuals que van agafar el tren a l'estació de la Renfe el 2017 contrasten amb els més de 3 milions que ho van fer a la de FGC Sant Cugat o els gairebé 400.000 a Les Planes.

La R8, fora de Barcelona

La línia que passa per Sant Cugat és la R8 i consta de vuit parades: Martorell, Castellbisbal, Rubí, Sant Cugat, Cerdanyola-Universitat, Mollet del Vallès, Montmeló i Granollers. És a dir, no va a Barcelona. En dies laborables hi passen 16 trens en cada direcció, un cada hora, des de les sis del matí fins a les deu de la nit. A més dels trens de mercaderies.

renfe sant cugat

L'estació de Renfe a Sant Cugat FOTO: Bernat Millet

L'estació es va inaugurar el 1982, com la resta de la línia, per evitar que les mercaderies haguessin de passar per la capital catalana. No va ser fins al 2005 quan es va obrir a l'ús dels passatgers i es va reformar l'estació de Sant Cugat. Llavors era la línia R7 i passava per Barcelona, però el 2011 es va reformular com a R8 i va deixar de passar-hi.

A diferència d'altres línies de Rodalies, la R8 que passa per Sant Cugat no acostuma a patir retards habituals o diaris. Des de l'1 de setembre i fins al 10 d'octubre, s'han registrat dues jornades amb incidències: el 13 de setembre hi va haver retards de fins a 90 minuts per problemes a les instal·lacions i el 9 d'octubre una incidència en un tren de mercaderies va provocar retards de quinze minuts.

"Veig una persona"

Sígrid és una de les tres o quatre persones que eren a l'estació de la Renfe al matí de dijous. Utilitza el tren per anar de tant en tant a Granollers i assegura que el servei és correcta. Tot i això, assenyala que almenys parés a Sant Andreu, Barcelona, per poder connectar amb altres transports per entrar a la capital catalana.

Ella mateixa també posa de manifest el poc ús que es fa de l'estació, ja que assegura que les vegades que agafa el tren acostuma a veure només una persona esperant el tren.

La connexió pendent amb els Ferrocarrils

Sobre el paper, l'estació de la Renfe de Coll Favà té un intercanviador amb l'estació de Ferrocarrils de Volpelleres. Però a la pràctica estan separades per gairebé un quilòmetre a través d'un camí poc còmode i sense il·luminació.

Les demandes per millorar la connexió entre les dues estacions han estat reiterades, tan des de sectors polítics com agents econòmics del municipi.

L'aparcament

estacio renfe sant cugat

L'aparcament de la Renfe, molt infrautilitzat FOTO: Bernat Millet

L'aparcament de la Renfe és un dels més grans a l'entorn de Sant Cugat. I tot i això, la seva ocupació és pràcticament zero i centenars de places queden buides cada dia.Una de les opcions que s'han estudiat des de l'Ajuntament de Sant Cugat és el fet que l'aparcament s'utilitzi com a forma dissuassòria per reduir la presència de vehicles al centre de la ciutat, com ja passa amb l'aparcament habilitat a l'entrada per Cerdanyola.

Més informació
 
Comentaris
Jordi Subi Fa 5 anys
(continuacio del post anterio que s'ha tallat) després d’aiguats. He vist molta gent amb cotxet de rodes que han tingut que ser “rescatats” de la via nord, jo mateix he tingut que baixar cotxets de nens per les escales - Retrasos habituals direcció Granollers a les tardes entre 5 i 15 minut - No hi ha connexió en l’andana nord cap a Can Sant Joan i el seu carril bici, on hi hauria un volum potencial d’usuaris important, tot i així la gent a obert caminets molt verticals per ev
Jordi Subi Fa 5 anys
Em satisfà que l’estació de RENFE de Sant Cugat sigui motiu d’atenció per algú. Però l’article no diu res no sabut des de fa temps ni res l’actualitat com: - Aviat farà falta un 4x4 per sortir del pàrquing, ja que el paviment de sortida te forats considerables. - A finals 2016 Renfe inverteix 600mil euros en ascensors y tanca el pas acondicionat per creuar vies a peu. A dia d’avui no estan operatius, estan a l’espera de una nova llicitació i obre per evitar que s’inund
Jordi Fa 5 anys
Que no pateixen retards? Un tren cada hora i retards incomprensibles. L’he utilitzat molt poques vegades i en el 50% de casos amb retards. Fins a 20 minuts i en diumenge! Pocs trens, malament i connexions nefastes amb altres mitjans o altres trens(per exemple a Granollers, l’estació més important de la línia)
Eduard Fa 5 anys
Si les freqüències de pas fossin millors?... No ajudaria a buidar la AP-7??? Molta gent va del Vallès al baix Llobregat i al inreves. Després petits busos llançadora des de les estacions als polígons podrien ajudar. Horaris racionals i conciliació també. No tot és connectar amb BCN tot i que pot ser necessari no dic que no. És qüestió de fer un pla de país de veritat i deixar-nos de plorar i fer com al pati de l'escola dient que la competència és d'un altre...
anamaria Fa 5 anys
Uns amics de Lugo que estaven en Castelldefels visitan un fill varen venir amb el canvi des de Sans , cinc hores! Comentari creiem que estaveu millor! Anar a L'Hospitalet de Llobregat tot un matí!