La decisió de crear una anella verda al centre de la ciutat, convertint carrils de circulació de vehicles en camins per a vianants i ciclistes, ha generat un impacte important entre la ciutadania de Sant Cugat. La iniciativa de l'Ajuntament busca fer un pas endavant en la mobilitat sostenible, treient espais als vehicles i dotant de més seguretat a les persones que van a peu i en bicicleta. Per ara, es tracta d'una prova pilot aplicada a la rambla de Ribatallada, el carrer de Francesc Moragas, Rius i Taulet, Lluís Companys i el carrer d'Àngel Guimerà.
La proposta, per això, ha provocat opinions contràries. Mentre entitats com Fridays For Future o l'Assemblea de la Bici ho veuen amb molt bons ulls, des del sector comercial santcugatenc alerten que pot suposar un cop molt important per un comerç que ja està passant un moment molt delicat per la crisi del coronavirus.
Preocupació del comerç
Des de Sant Cugat Comerç mostren el seu rebuig a la proposta i alerten que perjudicarà el comerç local, una posició compartida amb Sant Cugat Empresarial. "Si es redueix la mobilitat en vehicle a la ciutat, es redueix el pas de persones i la facturació de les botigues", asseguren des de l'entitat. A més consideren que ara "és el pitjor moment" per tirar endavant aquest projecte, ja que la crisi del coronavirus i el confinament ha posat en una situació molt delicada el comerç de proximitat.
"El comerç necessita tot l'ajut possible. Estan desertitzant la ciutat, estan tancant els comerços", expliquen des de Sant Cugat Comerç, que posen d'exemple que al carrer de Santiago Rusiñol, el més comercial de la ciutat, hi ha sis o set locals buits. De fet, la supervivència de moltes botigues i negocis de restauració està en risc arran de la crisi del coronavirus, a més de les dificultats anteriors que ja hi havia pels canvis d'hàbits dels consumidors. L'entitat lamenta que aquesta anella verda se suma a més "dificultats" com la "macrozona verda, la dificultat de l'aparcament i l'expulsió del vehicle".
Unes mesures que "afavoreixen" els centres comercials
Per Sant Cugat Comerç, el fet que "cada vegada s'estan posant més barreres a la mobilitat i a poder arribar al centre de la ciutat en vehicle" és un problema. "Sant Cugat no és una ciutat compacte, té nuclis i urbanitzacions allunyats. Els potencials clients volen venir en cotxe i, si els poses barreres, el que aconsegueixen és que tota aquesta despesa econòmica que podrien fer al centre, la fan centre comercial", afegeixen. Segons apunta l'associació, aquestes mesures "afavoreixen" els centres comercials, on la gent s'hi pot desplaçar en vehicle i aparcar sense problemes. Això, lamenten, provoca "un greuge comparatiu".
Sobre si el fet de potenciar la mobilitat a peu pot beneficiar el comerç de proximitat i generar més pas de persones, Sant Cugat Comerç apunta que el centre ja és vianantitzat però que la gent necessita poder arribar-hi en vehicle.
Fomentar la mobilitat sostenible
Des de l'Assemblea de la Bici de Sant Cugat, en canvi, veuen la mesura d'eliminar carrils de circulació com a positiva i creuen que servirà per avançar en la mobilitat sostenible i que més gent s'animi a desplaçar-se en bicicleta. "Fa tres mesos això era impossible de fer i ara tothom està més disposat, tant l'Ajuntament com la ciutadania", destaca Ernest Vidal, membre de l'entitat, assenyalant que el confinament ha fet que part de la societat hagi vist la part positiva de pacificar els carrers i treure cotxes. "Els carrers estan més pacificats i la gent ha vist que és mes segur", emfatitza.
"El cotxe perd una mica la prioritat al centre i això està bé. És un debat que calia tenir", celebra Vidal, que també creu que la proposta de donar més espai a vianants i ciclistes farà reduir els conflictes que hi pot haver entre persones que van a peu i en bici i comparteixen espai. "Un dels problemes que té la bici a Sant Cugat és la relació amb el cotxe. Això desincentiva molt. Molta gent no s'atreveix a anar en bici perquè hi ha conflictes, pitades, insults...", lamenten des de l'Assemblea de la Bici.
"Tenim una ciutat més silenciosa, més neta"
Així, consideren que la pacificació de l'espai públic i reduir la presència del cotxe és imprescindible per avançar cap a la mobilitat sostenible: "Pensem que més gent agafarà la bici. Si Veu que si els carrers estan més pacificats, és més senzill anar en bici per anar a treballar, comprar". "Ara és el moment de treure espai el cotxe i explicar a la ciutadania que encara no va en bici, que la bici és més segura que fa uns mesos", recalca Vidal.
Amb tot, demana no desaprofitar aquesta oportunitat i nova visió de l'espai públic que ha provocat la pandèmia del coronavirus. "Hauríem de ser intel·ligents per aprofitar-ho. Si quan tornin a sortir al cotxes, ho fan en massa i n'hi ha més, farem un pas enrere", alerta. De fet, des de l'Ajuntament ja detecten un increment del vehicle privat des del desconfinament, cosa que Vidal entén pel temor de la ciutadania a agafar el transport públic. Tot i això, demana aposta per la bici: "Tenim una ciutat més silenciosa, més neta i fas una mica d'exercici saludable".
Fridays For Future ho veu una passa endavant
"És una gran passa endavant, ho valorem molt positivament", comenta sobre la iniciativa d'eliminar alguns carrils de circulació Àngel Segura, membre de Fridays For Future. Tot i això, demanen que la mesura no es reverteixi quan acabi el desconfinament i creuen que és "insuficient" per fer front a l'emergència climàtica. "Encara queden carrils de cotxe. La nostra proposta és vianantitzar completament els Quatre Cantons, la rambla del Celler, Francesc Moragas i Pla del Vinyet", apunta Segura.
Des de Fridays For Future són conscients que aquests canvis segurament no agraden a tohom, però ho consideren imprescindible i pensen que en les últimes setmanes ha augmentat la conscienciació de la ciutadania en relació al medi ambient. "A mesura que es veia que la situació del medi ambient ha milllorat, la naturalesa ha recuperat espai a la ciutat i la qualitat de l'aire ha millorat, la gent s'ha sensibilitzat més de la petjada humana", emfatitza.
"La situació és d'emergència i tots haurem de fer sacrificis"
"És veritat que aquestes propostes no han agradat a tothom", reconeix Àngel Segura, però insisteix que és imprescindible: "La situació és d'emergència i tots haurem de fer sacrificis i aprendre a adaptar-nos als canvis. Se'ns acaba el temps i les emissions deCO2 han de baixar". "La situació és molt greu i hem de fer passes molt contundents per parar els efectes del canvi climàtic al màxim possible. I això passa, potser, perquè haguem de renunciar a certa comoditat", reclama.
Amb tot, l'entitat juvenil creu que s'han d'oferir alternatives per la gent que no podrà agafar el cotxe i reconstruir la ciutat pensant en el transport públic, la gent que va a peu o en bici. "La ciutadania diu que potser no té alternativa al vehicle privat i és cert, falten alternatives. Necessitem un transport públic molt més adaptat", apunta.
Finalment, també demana "aprofitar aquest moment" del confinament i l'augment de conscienciació de la població per tirar endavant més mesures com aquestes i no revertir-les.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.