El Departament de Territori de la Generalitat està treballant en el projecte per connectar les estacions de Gràcia i Plaça d'Espanya a través d'un perllongament de la línia del Baix Llobregat de Ferrocarrils i unir-la amb la línia del Vallès. La voluntat és licitar el projecte de cara el 2020 i té l'objectiu de facilitar la connexió Vallès-Anoia i dona cobertura de metro a una zona de la ciutat de Barcelona que no en té.
L’actuació consistirà en la construcció de 4,1 quilòmetres nous de túnel i de tres noves estacions i inclou la remodelació de la de Plaça Espanya, amb un pressupost estimat de 321 milions d'euros, ha explicat el Departament de Territori al TOT Sant Cugat. A més, preveu la construcció de tres noves estacions.
El perllongament de la línia Llobregat-Anoia millorarà i ampliarà la cobertura en transport públic a la Nova Esquerra de l’Eixample, en una zona densament poblada que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (com l’Hospital Clínic o l’Escola Industrial). També afavorirà la connectivitat ferroviària del districte de Gràcia i incrementarà la intermodalitat, ja que les noves estacions facilitaran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia –que ara finalitza a la Plaça Francesc Macià sense connexió ferroviària– i altres línies d’FGC com les que van de Sant Cugat a Barcelona.
Tres noves estacions
La prolongació constarà de dos túnels independents de 6,7 metres de diàmetre que s’executaran mitjançant tuneladora. El projecte comprèn quatre estacions adaptades a persones amb mobilitat reduïda, tres de les quals seran de nova construcció:
- Hospital Clínic, al carrer d’Urgell, entre Rosselló i Còrsega, que permetrà l’intercanvi amb de la línia de FGC del Llobregat amb la L5 del metro.
- Francesc Macià, al carrer d’Urgell entre Buenos Aires i la plaça Francesc Macià, que facilitarà l’intercanvi entre la línia de Llobregat amb el Trambaix.
- Gràcia, a Travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta, que connectarà amb la línia la línia de FGC del Llobregat amb la del Vallès-Barcelona.
- Plaça Espanya, que comportarà la remodelació del vestíbul de l’estació d’FGC existent i de l’intercanviador amb l’L1 i l’L3 de metro.
En total, es preveu beneficiar més de 19 milions de viatgers anuals, més de 68.000 usuaris cada dia. En paral·lel, el projecte pretén augmentar els usuaris en transport públic i reduir l’ús del vehicle privat (fins a 9.000 usuaris dia provindrien del vehicle privat) i, d’aquesta manera, contribuir a la descongestió del trànsit i la promoció d’una mobilitat sostenible.
Mapa amb les noves estacions i la connexió entre Gràcia i Plaça Espanya