Ferrocarrils cada 2,5 minuts a Sant Cugat: nous trens a partir de Nadal

Ferrocarrils de la Generalitat ja està estudiant la possibilitat de construir un nou túnel ferroviari entre Sant Cugat i Barcelona per Collserola

Cada 2,5 minuts un tren des de Sant Cugat a Barcelona. És l'objectiu de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i que ja es comença a concretar. La previsió és que per Sant Joan, aquest nou horari sigui ja una realitat. El servei farà un salt endavant molt important, reduint a la meitat els 5 minuts actuals entre tren i tren en les hores puntes. Cap a Sabadell i Terrassa, la freqüència de pas des de Sant Cugat serà cada cinc minuts, en lloc dels 10 actuals.

Per fer-ho possible és necessària la incorporació de quinze nous trens a la línia del Vallès. El 2017 es va adjudicar la construcció dels nous combois i, actualment, ja n'hi ha alguns circulen en proves. A més, per Nadal ja circularan oberts al públics els dos primers nous trens. Així ho va explicar la presidenta d'FGC, Marta Subirà, en una entrevista al TOT: "Els trens ja estan arribant i tenim algunes unitats en període de proves. Abans de Nadal, el primer i el segon tren ja circularan en horari comercial i es podran agafar. Per Sant Joan estaran els quinze trens funcionant i hi haurà la nova freqüència de 2,5 minuts a Sant Cugat i cada 5 minuts a Terrassa i Sabadell".

Més info: Subirà (FGC): "Estem estudiant alternatives per desdoblar la línia a partir de Sant Cugat"

Els 2,5 minuts de freqüència de pas entre Sant Cugat i Barcelona serà només per les hores puntes, com el matí o a la tarda: "Hem d'optimitzar els recursos". Marta Subirà detalla que, en funció de com evolucioni la demanda, els horaris s'aniran adaptant. "Segurament, amb l’entrada dels nous quinze trens, desapareixaran els horaris com a tal. Quan tens una freqüència de cada 2,5 minuts, no cal mirar els horaris, és com un metro. Agafaràs el primer que passi", celebra.

Un dels problemes actuals de Ferrocarrils és la concentració d'usuaris en les hores puntes, que omplen els trens de gom a gom. "Segur que l’entrada de 15 nous trens i l’increment de freqüències ve a donar resposta a aquestes situacions de més aglomeracions", assenyala Subirà.

Com seran els nous trens?

Els nous trens, que estaran en horari comercial a partir de Nadal i s'aniran afegint, tenen un aspecte més modern, amb el color verd com a protagonista. El disseny interior també presentarà alguna diferència amb els actuals, amb més espai per a persones que van dretes. A més, s'afegiran més elements de connectivitat i hi haurà senyalització per les persones cegues.

Nou túnel entre Sant Cugat i Barcelona?

L'entrada de 15 nous trens significarà assolir la capacitat màxima de la línia Barcelona-Vallès. "No hi podrem posar més capacitat. El nombre de viatgers podrà augmentar de 80 a 110 milions l’any", destaca la presidenta de l'empresa pública.

Des de Ferrocarrils ja estan estudiant alternatives per seguir millorant el servei. Una d'elles, de la qual ja se n'ha parlat, és la construcció d'un nou túnel per Collserola entre Sant Cugat i Barcelona: "Estem estudiant diferents alternatives que haurien de permetre desdoblar la línia a partir de Sant Cugat, que és el coll d’ampolla. Això donaria resposta a la necessitat de més capacitat". Actualment, tot just s'estan fent els estudis previs per analitzar la millor opció i no hi ha definit per on passaria ni com seria.

Tot i això, una de les possibilitats és que el nou túnel servís com una via més directe entre Sant Cugat i Barcelona que no parés per algunes de les estacions actuals com Les Planes, Baixador de Vallvidrera o La Floresta. En canvi, la línia actual es mantindria tal com està ara.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem