L'Assemblea de la Bici aposta per una ciutat 100% 'ciclable'

Aquesta plataforma ciutadana ha el·laborat un pla d'actuació per a prioritzar l'ús de la bicicleta

L'Assemblea de la Bici, plataforma nascuda a partir dels tallers organitzats pel Grup d'Ecologia del Club Muntanyenc i que aglutina prop de 50 participants entre usuaris de la bicicleta, botigues i tècnics vinculats al món de la mobilitat, s'ha presentat aquest dimecres 7 d'octubre per donar a conèixer les seves propostes pel que fa a la mobilitat en bicicleta a Sant Cugat.

 

La plataforma treballa amb l'objectiu que Sant Cugat sigui una ciutat 100% "ciclable" i on la bicicleta es converteixi en un mitjà de transport prioritari. “Sant Cugat, pel que fa a la mobilitat en bicicleta, es troba per sota de moltes ciutats catalanes i molt lluny d'altres ciutats europees”, ha explicat Jordi Castelló, membre de l'Assemblea de la Bici. “A moltes ciutats europees la mobilitat en bicicleta per ciutat és d'un 15% i aquí un 1,8%. Ens fa falta un compromís ferm, una estratègia per assolir una quota major”. Una quota que segons la plataforma hauria de ser d'un 5% l'any 2020.

 

Castelló ha afegit que l'aposta actual de l'Ajuntament és “molt poc atrevida”, sobretot pel que fa a intervenir en la ciutat construïda: “La bicicleta ha de ser un vehicle prioritari. No pot ser que hi hagi zones on arribis bé amb cotxe i amb bicicleta et costi. Com a mínim s'ha d'arribar en les mateixes condicions”.

 

A curt termini, els objectius prioritaris passen perquè es creï una Taula de la Bicicleta de Sant Cugat que faci d'espai d'interlocució entre l'Ajuntament i la ciutadania. Un altre objectiu que plantegen és que l'Ajuntament destini un 10% del pressupost de mobilitat i via pública a la mobilitat amb bicicleta.

Estratègia per a prioritzar la Bicicleta

L'Assemblea de la Bici ha elaborat un document amb 11 línies d'actuació per dur a terme aquesta estratègia per a prioritzar la Bicicleta. Són:

  1. Compromís institucional i seguiment participatiu

  2. Difondre constructivament l'ús quotidià de la bici

  3. Promoure l'ús de la bici des de l'àmbit educatiu

  4. Articular una xarxa ciclable bàsica a curt termini

  5. Compartir l'espai públic per a tenir una ciutat 100% ciclable

  6. Articular una xarxa ciclable intermunicipal

  7. Facilitar la intermodalitat amb el transport públic

  8. Permetre els complements que permeten conciliar la vida familiar

  9. Crear incentius per a la mobilitat en bici a la feina

  10. Completar la xarxa d'aparcaments

  11. Promoure la distribució de mercaderies en bicicleta

Mapa d'Inventari de la Bicicleta

Captura del Mapa d'Inventari de la Bicicleta. FOTO: Cedida

L'Assemblea també ha creat un mapa col·laboratiu on es mostren les mancances d'infraestructura que es consideren prioritàries al municipi i les possibles actuacions de millora. Entre les actuacions identificades com a urgents hi ha la millora de connexions entre Can Sant Joan i Volpelleres, i entre Volpelleres i el centre de Sant Cugat; la millora de connexions amb Valldoreix; la millora de les interseccions d'accés al centre, i molt especialment de rotondes on la bicicleta no té una solució definida; o la consolidació de zones 30 amb senyalització clara de bicicletes en barris com el del Monestir, Sant Domènech o l'Eixample Sud.

 

Consulta el Mapa d'Inventari de la Bicicleta

Més informació
 
Comentaris

Destaquem