El Departament de Territori i Sostenibilitat ha enllestit el Pla Específic de Mobilitat del Vallès, que ha de donar solució a les reinvindicacions en aquesta matèria que es fan des del territori.
Una setantena d'actuacions encaminades a una mobilitat més sostenible, eficient i segura, amb el transport públic com a protagonista. Un dels objectius és reduir el col·lapse viari que es registra en molts dels autopistes i carreteres de la comarca.
Les propostes, que representarien una inversió total de 2.500 milions d'euros, haurien d'anar a càrrec de la Generalitat, l’Estat i les administracions locals i tenen com a horitzó l’any 2026.
Actuacions per Sant Cugat
Entre la setantena de propostes plantejades al Pla de Mobilitat n'hi ha diverses que suposen millores per Sant Cugat del Vallès.
Transport públic:
- Intercanviadors a la línia R8 amb FGC a les estacions de Volpelleres i Hospital General: Sant Cugat té set estacions de Ferrocarrils i una de Renfe (Coll Favà), a més una altra estació de Renfe (Rubí) molt a prop. Però la connexió entre les estacions de FGC i Renfe és actualment molt precaria, amb un camí poc transitable.
- Increment de freqüències de pas a la R8 i perllongament fins a Vilafranca del Penedès i Sant Celoni.
- Parkandride (aparcaments a les estacions de ferrocarrils): Valldoreix, Mira-sol, Hospital General: La voluntat es que la gent no entri en cotxe a Barcelona i s'utilitzin aparcaments de ciutats de l'entorn per agafar llavors el tren.
- Noves estacions a la R8: Baricentro i Santa Perpètua.
- Estudi del nou túnel ferroviari de Collserola: El nou túnel ferroviari de Collserola hauria de permetre millorar el servei de Ferrocarrils entre el Vallès i Barcelona i augmentar el número de trens. És un projecte a molt llarg termini.
Transport mercaderies:
- Reduir el trànsit de pas de camions pel Vallès gràcies al desenvolupament del Corredor Mediterrani: Vies com l'AP-7 o la B-30 es col·lapsen diàriament en el seu pas per Sant Cugat, en part per l'elevada xifra de camions de mercaderies que hi passen. El Corredor Mediterrani serviria per alleugerir aquesta càrrega i reduir el número de camions.
Xarxa viària:
- Actuacions de millora capacitat puntual als enllaços del corredor AP-7 - B-30: L'AP-7 i la B-30 s'han quedat petites per l'elevat número de vehicles que hi transiten.
- Millora de la C-1413a Rubí-Sant Quirze.
- Via interpolar: tram Castellbisbal-Sant Cugat: La via interpolar del Vallès es una infraestructura viària pensada per connectar diferents pols d’activitat econòmica del Baix Llobregat i el Vallès. L’eix, d’uns 60 km de llargada, ha d’unir Molins de Rei (Baix Llobregat) i Sant Celoni (Vallès Oriental), passant per Sant Cugat.
Bici i mobilitat:
- Xarxa interurbana de vies ciclistes: Rubí-Sant Cugat-UAB: El projecte d'unir Sant Cugat i Rubí per bicicleta fa temps que està sobre la taula, tot i que el regidor de Mobilitat de Sant Cugat, José Gallardo, explicava que no serà una realitat a curt termini.
- Millora creuaments dels corredors de l'AP-7 i B-30: Els ponts que travessen l'AP-7 i connecten el centre de Sant Cugat amb zones de Sant Joan són pràcticament intransitables pels vianants o ciclistes. Això fa que poca gent utilitzi aquestes modalitats de transport per accedir als seus llocs de feina.
- Aparcaments segurs per a bicicletes en les estacions.
Transport públic per carretera:
- Millora de línies de bus internes al Vallès, per millorar la velocitat i el servei. Un dels trams de millora és entre Rubí-Sant Cugat-Cerdanyola.
- Terminal de busos a la Universitat Autònoma.