Sant Cugat no ha disposat d'un servei de grua regular des de fa un any. Si un veí denunciava un cotxe mal aparcat, que ocupa un gual d'entrada a un habitatge o una plaça reservada per a persones amb discapacitat, l'Ajuntament no enviava cap grua per retirar-lo. Cugat Mèdia va avançar aquesta situació, que també ha confirmat el TOT Sant Cugat. Hi ha hagut casos d'alguns santcugatencs que no han pogut sortir o entrar a casa seva durant hores, fins que el conductor del vehicle mal aparcat apareixia. Tot i això, en el ple passat l'ajuntament va aprovar una contractació per bestreta a l'espera de la licitació definitiva.
La regidora Esther Madrona, delegada de Seguretat, va assegurar en el ple que ara amb aquest contracte Sant Cugat ja té grua. Un contracte per bestreta de 5 mil euros a Gruas Ortiz.
"Ens preocupa. Fa un temps que no sempre es pot donar resposta a les peticions veïnals", explica el tinent d'alcaldia de Seguretat, Bernat Picornell. La realitat és que durant el 2024, la grua només s'ha activat per esdeveniments molt puntuals, com pot ser un correfoc o una cursa, i només per garantir la seguretat. Un cas cridaner és el vehicle que fa setmanes que està a la rotonda del Xic i que no s'ha tocat.
Picornell assegura que la manca de servei no té a veure amb la situació econòmica de l'Ajuntament i les retallades del pressupost de 2024.
Contracte caducat des de 2016
El contracte de l'Ajuntament de Sant Cugat pel servei de la grua, concedit a Grúas Pablo, va caducar el 2016. Des de llavors es va anar allargant el servei sense contracte: "Que no hi hagués contracte no vol dir que no s’estigués prestant el servei". Però aquest 2024 el servei pràcticament ha desaparegut i només s'ha contractat la grua puntualment per moments molt puntuals com la Festa Major. S'aprofitava aquest dia per fer altres serveis que s'acumulaven, com la retirada de cotxes abandonats.
Les situacions particulars, que afecten ciutadans, no s'aborden en el dia a dia. Què passa quan un veí, que paga cada any el seu gual, es troba un cotxe aparcat a la porta? El tinent d'alcaldia explica que primer intenten localitzar el conductor i la Policia Local tramita la multa. Però si no apareix o es troba el conductor, no es fa res més i no s'avisa a la grua per retirar el vehicle.
A l'EMD de Valldoreix també ho han viscut en primera persona, com ha explicat reiteradament la vocal de Comerç, Susanna Casta, en la Junta de Veïns. Casta alertava que en més d'una ocasió trobaven vehicles aparcats el dissabte a la zona del mercadet de l'estació i l'Ajuntament no responia a la petició de grua. Per això, s'han vist obligats a contractar pel seu compte el servei de grua pels dies de mercadet, malgrat que la competència és de Sant Cugat.
Queixes dels lectors
En els últims mesos, el TOT ha rebut diverses cartes de lectors denunciant aquesta situació. "Vaig anar a comprar un regal a El racó del temps i em vaig trobar a la mestressa atenent la clientela per sobre del capó d’un cotxe, que estava aparcat davant la porta de la tenda, obstruint totalment l’entrada. Estava atrapada a dins. Em va dir que cap dels altres comerciants del carrer sabien de qui era el cotxe, que havia trucat a la grua i s’havia trobat que no n’hi havia disponibles a Sant Cugat", relatava un veí. La situació es va allargar durant tres hores.
La nova licitació i la investigació
Bernat Picornell explica que en les pròximes setmanes es posarà en marxa la licitació per adjudicar el servei de grua. Així, queda descartada la municipalització del servei, tal com va defensar el govern tripartit en el mandat passat. "És una licitació complexa. El plec ha de tenir unes condicions molt concretes perquè no quedi desert", afirma el tinent d'alcaldia.
Cal recordar que també el tripartit va denunciar públicament "irregularitats" en la contractació de la grua durant els mandats de CiU i PDeCAT, amb un sobrecost entre 2012 i 2019 de 577.000 euros. El govern va portar la documentació a la Fiscalia. La llavors portaveu de Junts i exalcaldessa, Carmela Fortuny, va defensar la gestió anterior i va replicar que quan un concurs queda desert, "com és el cas, tècnicament i jurídicament es troben les fórmules" per seguir prestant el servei fins a una nova licitació".
La realitat és que des de 2016, l'Ajuntament de Sant Cugat va anar contractant el servei de grua fora de contracte, sense culminar des de llavors cap procés d'adjudicació. A més, en l'últim any el servei regular va desaparèixer i Sant Cugat es va quedar sense grua habitual.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.