Aquest dijous, 22 de setembre, Sant Cugat, igual que moltes ciutats de Catalunya, celebra el dia sense cotxes. En aquest cas, es tallarà a la rambla del Celler (tram entre els carrers Cèsar Martinell i Francesc Moragas) i l’avinguda Cerdanyola (des del passeig Torre Blanca), de 10.30 a 20.30 h.
El motiu és la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. Una setmana que promou els hàbits de mobilitat més sostenibles, segurs i saludables com els desplaçaments a peu, en bici, transport públic...
Tot just farà un any, que a Sant Cugat va néixer l'Assemblea de la Bici, un grup de santcugatencs amb tot un seguit de propostes per tal de millorar i garantir la mobilitat en bicicleta per tot el municipi.
Des de la seva aparició, tal com explica el membre de l'Assemblea Jordi Castelló, "vam explicar la proposta que teníem i es va decidir que es faria una Taula de Mobilitat per tal de tirar endavant el pla de mobilitat. Estem esperant una convocatòria".
De la seva proposta inicial "s'han fet algunes actuacions puntals", detalla el membre de l'Assemblea, Ernest Vidal. "Com per exemple canviar la prioritat de les bicicletes davant els cotxes a la rambla del Celler, que estaven equivocades. I és que els carrils bici de la rambla del Celler donaven prioritat als cotxes, amb uns senyals de terra que indicaven a les bicicletes que havien de cedir el pas als cotxes. Ara, després de la proposta s'ha canviat i s'ha donat preferència al més dèbil i al més sostenible, com és la tendència habitual".
Quina és la situació actual a Sant Cugat?
En els darrers anys, Sant Cugat ha ampliat el nombre de carrils bicis per tal de connectar el municipi i garantir la circulació a les bicicletes. A més, la construcció de nous barris, han vingut acompanyades de la creació de carrils bicis.
Però estan connectats tots els barris entre si per garantir aquesta circulació plena? Tal com assenyala Jordi Castelló, pel centre de Sant Cugat, "si tens una petita experiència, et pots moure en bastanta llibertat. Pel que fa a l'orografia i la distància es pot fer qualsevol gestió a Sant Cugat".
"El problema -afegeix Castelló- és que el ciclista experimentat és molt minoritari. L'usuari novell necessita unes condicions favorables. Pel centre i els barris nous es pot circular molt bé, però la connexió entre els barris i el centre, hi ha molta gent que no sap com fer-la".
Els punts febles de Sant Cugat per ser una ciutat sostenible
Si bé és cert que des de l'Ajuntament s'està treballant per reduir la problemàtica dels robatoris de bicis, obrint el passat 16 de setembre el registre de bicis 'Red de Ciudades por la Bicicleta', per exemple, l'aspecte de la seguretat d'aquestes és un punt que juga en contra de la promoció de la bicicleta, tal com apunta Ernest Vidal.
Un altre aspecte que caldria millorar, segons Vidal, seria el fet de "pacificar la calçada. Quan es fa un carril bici s'ha de fer traient espai al cotxe i no al vianant".
A més, "faltaria una petita xarxa mínima, que doni seguretat, especialment, als usuaris novells, als escolars...", afegeix Castelló.
Avantatges d'anar en bicileta per Sant Cugat
A diferència del cotxe, amb la bicicleta "connectes molt amb la ciutat", senyala Jordi Castelló."Tu creues Sant Cugat en cotxe o en bicicleta i són dues experiències totalment diferents.
En aquest aspecte des de l'Assemblea de la Bici recorden que la bicicleta permet coses que el cotxe no. Com parar-se ràpidament per xerrar amb algú, o entrar a un comerç sense la complicació d'haver de buscar lloc per aparcar.
Noves propostes
Darrerament, diversos ciclistes del municipi s'han trobat amb dificultats per circular pel centre de la ciutat.
Segons expliquen, la Policia Local els ha aturat per fer-los baixar de la bicicleta en els carrers de vianants.
Davant l'ambigüitat que hi ha envers la circulació de la bicicleta a l'illa de vianants, ja que la senyalització actual, realment no permet la circulació de cap vehicle a no ser que sigui d'un resident de la zona, l'Assemblea de la Bici ha aportat diverses propostes per tal de millorar la convivència entre els vianants i els ciclistes.
I és que tal com destaca Castelló, "si prohibeixen circular en bici per la zona de vianants serà una ruïna per la promoció de la bicicleta."
Per això mateix, des de l'Assemblea, proposen que "tota la senyalització sigui coherent en el sentit que la bici pugui anar per la zona de vianants, excepte per alguns trams concrets, com el carrer de Santa Maria i de Santiago Russiñol, ja que en aquell tram hi ha alternatives per circular en bicicleta. Aquesta proposta comptaria amb un horari concret d'hores punta i una senyalització coherent de la velocitat de circulació, respecte a la resta de vehicles".
Aquesta proposta, arriba des de l'Assemblea de la Bici per tal de trobar, com més aviat millor, una solució. Com apunta Castelló "considerem que l'Ajuntament s'està adormint una mica. Podria fer bandera de la bici i està perdent aquest tren. No està fent gaires canvis en mobilitat i està mantenint el model d'una ciutat molt lligada al cotxe".