Catalunya diu adéu aquest dimarts a bona part dels seus peatges a partir d'aquest dimecres 1 de setembre. Les concessions que finalitzen són les de l'AP-7 entre Tarragona i La Jonquera, la de l'AP-2 entre el Vendrell i Saragossa, la C-32 i la C-33. Així, només quedaran quatre vies amb peatge: el túnel del Cadí, els Túnels de Vallvidrera, la C-16 entre Sant Cugat i Manresa i la C-32 entre Castelldefels i El Vendrell.
Així, els santcugatencs que utilitzin el vehicle privat es podran estalviar els peatges de l'AP-7, que passa per Sant Cugat. En canvi, seguiran pagant els Túnels de Vallvidrera i el tram de la C-16 fins a Manresa. A més, aquests peatges són el segon i tercer tram de carretera més car de tot l'Estat, només superat pel Túnel del Cadí.
A més, la concessió dels Túnels de Vallvidrera a Abertis no finalitza fins al 2037. La Generalitat ja ha demanat a l’Estat que rescati aquesta autopista i les altres tres que encara tindran peatges, pagant uns 1.500 milions d’euros.
Què suposarà l'eliminació dels peatges?
Una de les conseqüències previsibles de l'aixecament de barreres és que el trànsit de vehicles a les vies d'alta capacitat s'incrementi. En aquest sentit, Pimec alerta que l’eliminació dels peatges suposarà el col·lapse de l'AP-7, una via que ja estava "molt concorreguda" durant els darrers anys. Els experts també apunten a un possible augment de la contaminació, però també reconeixen que caldrà veure si la reducció de les cues es tradueix en altres millores.
Així, en totes les autopistes que quedaran lliures de peatges es preveu un increment del trànsit. Segons defensa la Generalitat, no hauria de generar problemes de congestió. "Això vol dir més usuaris a la via, un empitjorament del trànsit i un increment de la inseguretat", opina el professor d'EAE Business School, Víctor Ruiz, en declaracions a l'ACN.
Com es pagaran les autopistes
Un dels dubtes és com es finançarà el manteniment dels autopistes que quedin lliure i qui ho haurà de pagar. El Govern sempre ha estat partidari de la vinyeta per finançar les autopistes, però ara prefereix esperar a què l’Estat expliqui quin serà el model per a tot l’Estat per evitar que Catalunya sigui l’única comunitat que pagui o tingui un sistema diferent a la resta. Mentrestant, el manteniment s'haurà de gestionar directament des dels pressupostos de l'administració i amb els impostos que recapta a tota la ciutadania.
Hi ha dos models generals: el de la vinyeta (una tarifa plana que paguen els usuaris per poder circular per totes les vies) o el pagament per ús (segons els quilòmetres recorreguts). "Tots els sistemes són interessants; si hi hagués una mesura que fos indubtablement millor que l'altra, tots els països l'utilitzarien, però no és el cas", comenta Ruiz. Tot i això, assegura que, independentment del model, l'import a pagar seria molt inferior a les taxes actuals.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.