La Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat del Vallès entrarà en funcionament durant la primera meitat de l'any. L'Ajuntament està elaborant l'ordenança que regularà les restriccions als vehicles més contaminants al centre de la ciutat, com ja passa a Barcelona. Segons ha explicat al TOT el regidor de Mobilitat, José Gallardo, la previsió és que la normativa s'aprovi al maig.
És una de les mesures per fer front a l'emergència climàtica i que s'espera que millori la qualitat de l'aire i redueixi la contaminació. La Zona de Baixes Emissions havia d'entrar en vigor l'1 de gener de 2020, però el govern municipal va ajornar la seva posada en marxa per redactar una ordenança que la regulés.
Quina és la Zona de Baixes Emissions?
La zona afectada per les restriccions als vehicles més contaminants comprèn l'àrea rodejada per la Ronda Nord, la carretera de Vallvidrera o l'avinguda de Roquetas. Els carrers que envolten la Zona de Baixes Emissions quedaran fora de les restriccions. És a dir, qualsevol vehicle podrà circular per la Ronda Nord o la carretera de Vallvidrera encara que sigui dels més contaminants. Les restriccions seran en determinats horaris.
Mapa Zona Baixes Emissions Sant Cugat
Quins vehicles estaran afectats?
La restricció de vehicles serà similar a la de Barcelona. És a dir, només hi podran accedir els vehicles amb la distinció ambiental de la DGT. Com a norma general, queden fora els turismes de benzina matriculats abans de 2000 i els dièsel abans de 2005-2006. Tampoc les motos matriculades abans del 2003.
El 16% del parc de vehicles de Sant Cugat estaran afectats per la restricció. Inicialment els residents a Sant Cugat podran accedir a la Zona de Baixes Emissions, encara que el seu vehicle no disposi de l'etiqueta ambiental. Hauran de portar l'etiqueta de resident (persones empadronades a la ciutat i paguin l'impost de circulació a l'Ajuntament). Més endavant, la restricció afectarà també a tots els veïns.
Les sancions
El control es farà amb càmeres i amb un cotxe de policia que enregistrarà imatges. Les sancions per cotxes i motos aniran dels 100 a 500 euros i dels 500 als 1.000 en episodis de contaminació. En cas de reincidència, seran un 30% més.
Serà suficient?
Un dels dubtes plantejats és si aquestes restriccions seran suficients, més tenint en compte que inicialment tots els residents de Sant Cugat no se'n veuran afectats. És a dir, inicialment només els conductors que vinguin d'altres poblacions tindran les restriccions. Segons Gallardo, un cop en marxa s'haurà de fer la valoració.
"És veritat que a Sant Cugat el parc de vehicles que no podria circular per la ciutat seria al voltant del 16%. Estem per sota de la mitjana, a Barcelona és el 20% aproximadament. És un aspecte positiu perquè ens complica menys l'aplicació d'ordenança", destaca el regidor de Mobilitat.
"Per fer front al 100% a l'emergència climàtica evidentment no serà suficient, però hem de fer actuacions per reduir al màxim l'impacte al medi ambient", reconeix.