El govern defensa la retirada de pilones davant de crítiques de l'oposició

El govern ha insistit que s'han retirat per deixar pas als vehicles d'emergència, mentre que el PSC, En Comú Podem i la CUP han estat crítics i han demanat reforçar la seguretat dels ciclistes

L'equip de govern de l'Ajuntament de Sant Cugat ha defensat la retirada de pilones de l'Anella Verda durant la celebració del ple municipal de juliol, que ha tingut lloc el dilluns 24. Amb això, els partits que lideren el consistori han assenyalat tenir una recomanació de Protecció Civil per retirar les pilones de seguretat i han defensat treballar per elaborar un Ple de Mobilitat que fomenti la mobilitat sostenible.

Més info: Es retiren les pilones i s’instal·laran càmeres de videovigilància a l’anella verda

La tinenta d'alcaldia de Mobilitat, Cristina Paraira (Junts), ha explicat que Protecció Civil va elaborar un informe que recomanava la retirada de les pilones i ha afegit que, per contra, no va haver-hi cap informe per col·locar-les. A més, Paraira ha defensat una mobilitat fluida: "No volem que sigui un maldecap constant moure's per la ciutat i pensem que hem de treballar globalment, tenint un bon pla, amb accions paral·leles".

Per la seva banda, l'alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès (Junts), ha avalat la retirada de pilones amb l'objectiu de donar pas als vehicles d'emergència: "No estem parlant de qualsevol lloc de Sant Cugat, sinó d'una artèria principal, en la qual veu decidir eliminar un carril de circulació sense cap estudi ni informe. Si hem tret les pilones és per afavorir el pas d'ambulàncies. El nostre pròxim objectiu és elaborar un Pla de Mobilitat consensuat amb tots els agents de la ciutat".

El PSC, dolgut amb ERC, antic company de govern

José Gallardo (PSC), qui fou regidor de Mobilitat en l'anterior mandat, ha defensat l'aposta per l'Anella Verda: "És veritat que en hores puntes hi ha algun embús, però estan passant 8.000 vehicles menys a l'any i això ajuda a reduir la contaminació". El socialista ha considerat la retirada de pilones una acció de postureig del nou equip de govern: "Diuen que eliminen les pilones per donar pas a les ambulàncies, però actuaran amb la mateixa rapidesa en els altres llocs de Sant Cugat? El que és important per l'emergència climàtica i la mobilitat sostenible són els fets i els vostres fets han desmantellat l'aposta per la mobilitat sostenible de la ciutat".

Gallardo, a més, ha estat crític amb l'informe per retirar les pilones, el qual ha explicat que és posterior a la retirada, i ha estat dur amb ERC, antic company de govern, sobretot amb Bernat Picornell, actual portaveu del grup municipal i segon tinent d'alcaldia de l'Ajuntament: "Ens preocupa l'actitud d'ERC, que no es posiciona. Feia vergonya veure com Bernat Picornell permetia que es destruís l'obra de govern dels seus propis companys"

El segon tinent d'alcaldia de l'Ajuntament i portaveu d'ERC, Bernat Picornell, ha negat estar destruint el carril bici i ha explicat que es va arribar aquest acord amb l'objectiu "de preservar el carril bici, de preservar la seguretat dels ciclistes i de preservar el pas dels vehicles d'emergència". El tinent d'alcaldia ha volgut recordar que per reforçar la seguretat dels ciclistes s'instal·laran càmeres per sancionar els cotxes que envaeixin el carril bici, s'incrementarà la policia en aquesta direcció, s'augmentarà la senyalització i es mantindran les pilones en l'inici i final dels passos de vianants. Picornell a més ha incidit en la importància de l'educació viària: "L'Ajuntament ha de fer un esforç en l'educació viària per entendre millor la mobilitat".

Pacificar l'entorn dels Quatre Cantons

Altres partits de l'oposició han mostrat les seves discrepàncies amb la retirada de les pilones de l'Anella Verda, com és el cas d'En Comú Podem i la CUP, els quals aposten per una pacificació de l'entorn dels Quatre Cantons. El portaveu dels comuns, Ramon Gutiérrez ha explicat que cal "fomentar la seguretat de la bicicleta perquè més santcugatencs en facin un ús" i ha recordat que el Pla de Mobilitat del 2014 "marcava que aquesta zona hauria d'estar pacificada, permetent només el pas de serveis d'emergència o transport públic".

Més info: En Comú Podem proposa pacificar la plaça dels Quatre Cantons els caps de setmana

Per la seva banda, el portaveu cupaire, Marco Simarro, ha fet èmfasi en la necessitat de buscar alternatives a la mobilitat a motor: "Apostem per la mobilitat en bicicleta i en vehicles de mobilitat personal. Tot i això, creiem que hem d'anar més enllà i pacificar la zona, per reduir la contaminació i per reduir el consum energètic dels vehicles motoritzats i carbonitzats".

Més info: La CUP defensa la vianantització de Quatre Cantons davant la retirada de pilones

La mobilitat, una preocupació

Seguint els posicionaments dels diferents grups municipals, Marcos Rodríguez, portaveu de VOX, ha afegit estar a favor de la bicicleta, sempre i quan no perjudiqui la mobilitat: "Hem de replantejar quins carrils bici estan perjudicant la circulació i la qualitat de vida dels santcugatencs, amb llargues cues i pèrdues de temps en els desplaçaments".

Finalment, el portaveu del PP, Álvaro Benejam, ha demanat fer un carril bici alternatiu que no passi per Francesc Moragas: "Hem de fer un carril bici alternatiu a aquest, en altres carrers que ja són per als vianants. Estem a favor de la mobilitat sostenible, però no podem criminalitzar el vehicle privat. Ha d'haver-hi carrils bici, però no a qualsevol preu".

L'Assemblea de la Bici, dura amb la retirada de pilones

La retirada de pilones de l'Anella Verda també ha estat la gran protagonista de l'audiència pública del ple municipal de julio. Amb això, l'Assemblea de la Bicicleta a Sant Cugat ha criticat durament aquesta acció duta a terme pel nou equip de govern a través de Mar Reguant, membre de l'assemblea: "L'eliminació de pilones, que fa tan sols 4 mesos que es van col·locar, i que s'ha demostrat que són flexibles i no obstaculitzen el pas de cap vehicle d'emergència, és un malbaratament del recurs públic". La ciclista, a més, ha assenyalat que el criteri per donar pas als vehicles d'emergència només s'ha tingut en compte en aquest tram del carrer de Francesc Moragas: "La raó és inconsistent, perquè molts carrers de Sant Cugat no tenen carrils d'emergència, i és molt difícil que puguin passar aquests pels cotxes estacionats. Demanem que s'apliqui llavors el mateix criteri en la resta de vies i es treguin els llocs d'aparcament que siguin necessaris".

Més info: L'Assemblea de la Bici, en contra de la retirada de pilones de l'Anella Verda

Reguant també ha celebrat poder compartir el carril bici amb els serveis d'emergència: "Estem d'acord en garantir el pas d'aquests vehicles. S'està demostrant arreu d'Europa que els carrils bici són el lloc idoni pel pas dels vehicles d'emergència". La membre de l'assemblea, a més, ha destacat que tornar a tenir dos carrils per vehicles de motor al carrer de Francesc Moragas dificultaria de nou el pas dels vehicles d'emergència. Finalment, la ciclista ha destacat que la retirada de pilones "redueix la seguretat, sobretot dels infants i adolescents" i ha demanat "seguir els models europeus" de mobilitat sostenible.

Altres temes de l'audiència pública

Durant l'audiència pública, Rosa Sasot ha demanat a l'equip de govern una reunió per poder edificar en la seva propietat de l'avinguda de Ragull, mentre que un veí del carrer d'Elies Rogent, Hazid Layouni, ha demanat a l'equip de govern que revisin la llicència de terrassa del bar musical Afònic "pels molestos sorolls de matinada". L'equip de govern s'ha compromès a revisar ambdós precs.

D'altra banda, Maria Àngels Quadres ha sol·licitat que l'Ajuntament faci públic la despesa que s'inverteix en les diferents festes majors de Sant Cugat, mentre que el jugador de rugbi Jordi Bravo ha reclamat al consistori l'estat de la ZEM La Guinardera: "La gespa del camp auxiliar està caducada des dels 2013 i cap dels 2 camps està homologat per poder competir en les categories que estem jugant". La regidora d'Esports, Núria Escamilla (Junts), ha promès reunir-se amb el Club de Rugby Sant Cugat per explicar les pròximes obres que es duren a terme i el calendari d'execució.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem