La Intervenció de l'Ajuntament posa la lupa en les nòmines dels treballadors municipals

La Intervenció de l'Ajuntament de Sant Cugat destaca millores en la contractació, però apunta la dificultat de control en l'àrea de Recursos Humans

La gestió de les nòmines dels treballadors és una de les assignatures pendents de l'Ajuntament de Sant Cugat. Així es constata en l'informe d'Intervenció de l'any 2023, que enumera les mancances en la gestió, analitza els procediments en matèria de contractació, recursos humans o ingressos i proposa millores per un control més eficient. 

Pel tinent d'alcaldia d'Economia, Carles Brugarolas, es tracta d'un informe valuós "per aflorar els àmbits de gestió en els quals clarament hem de millorar". "Hi ha molts àmbits de millora, és molt important gestionar bé la institució. Ho tenim entre cella i cella", ha afegit.

8 mesos pagant a un treballador que ja no treballava

Ja l'any passat, l'interventor va alertar de deficiències en l'àrea de Recursos Humans que van provocar, entre altres, que l'Ajuntament de Sant Cugat va estar pagant el salari durant vuit mesos a un treballador a qui se li havia rescindit el contracte per no superar el període de prova el 2022. Ara, considera que encara no s'han establert els procediments necessaris per un control eficaç.

Més info: L'Ajuntament va pagar durant 8 mesos un treballador que no va superar el període de prova

D'altra banda, Intervenció reconeix que durant el 2023 va millorar l'àrea de Contractació de l'Ajuntament a través del pla d'acció del govern, que preveia acabar amb els reconeixements extrajudicials de crèdit i les factures sense contracte. Entre gener i juny de 2023 va governar el tripartit (ERC, PSC i CUP), mentre que després ho va fer el govern de Junts i ERC.

Més info: L'Ajuntament de Sant Cugat vol acabar amb el pagament de factures sense contracte

La gestió de les nòmines

En canvi, l'informe d'Intervenció assenyala que no s'ha pogut dur a terme la fiscalització en matèria de nòmines per deficiències en els procediments de l'Ajuntament, el que suposen dificultats en el "control" d'aquesta despesa. Cal recordar, que en l'informe relatiu al 2022, Intervenció ja va alertar d'una "manca de control de les despeses de personal" que va provocar "nòmines pagades indegudament i deficiències en la gestió".

En aquest sentit, l'interventor apunta que l'Ajuntament ha executat menys d'un 20% el pla per revertir aquesta situació, mentre que "s’han aplicat esforços i recursos a altres accions, com ara elaborar un Pla de Comunicació o un Pla d’Acollida del Personal, que seria discutible la seva prioritat en el context actual".

"És insostenible a mig termini que la nòmina no pugui ser objecte de la correcta fiscalització"

"És prioritari que Recursos Humans adapti o revisi la seva planificació, ja que s’ha de garantir la fiabilitat de la informació i la correcta gestió pressupostària de la despesa de personal. És insostenible a mitjà termini que la nòmina no pugui ser objecte de la correcta fiscalització", afegeix Intervenció. Per això, reivindica la necessitat de disposar d’una Relació de llocs de treball "degudament aprovada".

Segons Carles Brugarolas, ja està en marxa un pla d'acció per revertir aquesta situació. 

L'informe d'Intervenció

Altres recomanacions d'Intervenció són l'aprovació d'una nova Ordenança General de Subvencions actualitzada i que concretés els procediments i les formes de tramitació i un mapa d’ingressos que permeti un "control eficaç".

D'altra banda, l'informe destaca que el govern municipal no ha aprovat cap resolució amb informe desfavorable d'Intervenció. Tot i això, s'han emès informes d’omissió de la funció interventora en 271 expedients per import de 10,3 milions d'euros. És a dir, expedients que no han passat pel control d'Intervenció. 

"La Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern tipifica com a molt greu la infracció d’omissió del tràmit d’intervenció prèvia en despeses, obligacions i pagaments", recorda l'interventor. 

Aina Balada: "Cal apicar mesures urgents de transparència"

Aina Balada (En Comú Podem) ha reconegut que "es treballa per acabar amb certes irregularitats", però ha assenyalat la transparència com una de les assignatures pendents: "Reiterem la importància que l'Ajuntament es comprometi amb la transparència". "El compromís del govern amb la transparència és màxim", ha replicat el tinent d'alcaldia d'Economia. 

Des de Vox, han posat el focus en els 271 expedients tramitats sense l'informe previ d'Intervenció. Irregularitats i transparència són termes que hem de fer servir amb prudència.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem