Les promeses (ja incomplertes) de Mariano Rajoy per Sant Cugat

El Vallès Occidental fa anys que escolta promeses del govern espanyol en infraestructures que no arriben

El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha anunciat que invertirà 4.200 milions d'euros en infraestructures catalanes d'aquí a final de mandat. Les promeses del màxim mandatari espanyol, tantes vegades incomplertes, se centren principalment en el servei de rodalies, les carreteres i els aeroports. Algunes de les inversions anunciades, ja promeses anys enrere i que encara no han arribat, es concentren a Sant Cugat i al Vallès Occidental.

Concretament, Rajoy va assegurar que posaria 850 milions en la millora de carreteres catalanes. Entre les inversions anunciades, es troba la reivindicada connexió entre l'AP-7 i l'A-2 entre Sant Cugat i Castellbisbal. Una obra licitada fa deu anys i que ha estat aturada els últims anys. De fet, l'Ajuntament de Sant Cugat ha demanat formalment al Ministeri de Foment que reprengui les actuacions per connectar les dues autopistes.

La mateixa alcaldessa de Sant Cugat, Mercè Conesa, reclamava fa uns dies al govern espanyol que reprengués les obres: "Considerem que portem massa temps d'espera i de promeses incomplertes. Estem davant d'una obra que, el fet de no estar acabada, està perjudicant la competitivitat dels nostres territoris i de les nostres empreses i està perjudicant la nostra mobilitat i la dels ciutadans, així com està provocant la congestió de les vies secundàries de la zona".

La B-40

 El Quart Cinturó és una via reclamada per part del territori i agents econòmics FOTO: Cedida

L'altra promesa de Rajoy per Sant Cugat i la comarca del Vallès Occidental fa referència al Quart Cinturó (B-40), l'autopista orbital que ha de connectar el Vallès Occidental i Oriental i reduir temps de desplaçaments entre, per exemple, Sabadell i Sant Cugat. El president espanyol va assegurar que aquesta via era una de les prioritats per la legislatura, que fa anys que s'espera i que, segons agents econòmics, suposaria un increment anual de la producció catalana de 250 milions d'euros.

Una obra que, tot i això, ha generat alguns recels entre determinats sectors per l'impacte mediambiental que tindria a la comarca. Fa uns mesos, el Ministeri de Foment va licitar l'estudi informatiu sobre el Quart Cinturó entre Terrassa i Granollers.

Aquest fet va molestar al Consell Comarcal del Vallès Occidental, que va acusar de deslleial al ministeri per tirar endavant el projecte inicial sense escoltar les propostes del territori. El president del Consell, Ignasi Giménez, va assegurar que es tracta d'una obra "imprescindible" pel territori, tot i que va apuntar que "segurament s'han de fer moltes esmenes al projecte inicialment previst".

Un dèficit històric

Tan la connexió de l'AP-7 i l'A-2 com l'autopista B-40 són dos projectes del govern espanyol que fa anys que estan aturats i que no han avançat en els últims temps. En un reportatge recent, el TOT posava de manifest les deficiències en infraestructures que pateix el Vallès Occidental, que passa per ser un dels territoris de tot l'estat amb més activitat econòmica.

“Clarament són deficitàries. Totes tres infraestructures (viària, ferroviària i tecnològia) tenen punts de dèficit important”, comentava el president de l'associació Àmbit B-30, Josep Monràs.

“Anem molt endarrerits. Fa molts anys que al Vallès no es fan inversions serioses, l'última podria ser la C-58, fa més de vint anys”, comentava el llavors tinent d'alcalde d'Economia de Sant Cugat, Carles Brugarolas.

Així, les promeses de Rajoy es prenen ara amb molta prudència vistos els incompliments constants del govern espanyol pel que fa a les inversions en infraestructures al Vallès Occidental.

Infraestructures pendents

El 2005 es va inaugurar l'estació de la Renfe a Sant Cugat i ja està prevista la seva supressió FOTO: Arxiu

Segons un estudi de l'associació de l'àmbit B-30, aquestes serien algunes de les infraestructures pendents i més necessàries pel territori del Vallès i el seu entorn:

Millora de la capacitat i transversalitat de la xarxa de transport públic:

  • Intercanviadors FGC-Renfe a l'Hospital General i Volpelleres
  • Perllongament FGC a Terrassa i Sabadell
  • Desdoblament R3
  • Repensar el model coronari de les tarifes del transport públic

Completar la connectivitat amb les infraestructures d'alta capacitat (Aeroport, A-2, AP-7...)

  • Ronda Vallès (B-40)
  • Acabar l'enllaç AP-2–AP-7

Descongestionar la xarxa viària

  • Desenvolupar les calçades laterals de la C-58
  • Diverses actuacions a l'enllaç de l'AP-7 amb la C-58
  • Augmentar la seguretat i capacitat de la B-30
  • Tram interpolar el Papiol-Rubí
  • Pla carrils bici interurbans
Més informació
 
Comentaris

Destaquem