Cristina Paraira, actual tinent d'alcalde de Serveis Urbans. És regidora a l’Ajuntament de Sant Cugat des del 2003 i sempre ha estat la responsable dels Serveis Urbans. Va deixar Unió per sumar-se a Convergència després del 27S.
Quines són les prioritats de la seva àrea?
Com a objectiu principal de l’Àrea de Serveis Urbans és que els ciutadans puguin gaudir d’un entorn agradable i de qualitat.
Un dels àmbits importants és el que fa referència a la recollida i neteja viària.
Amb el concurs de fa cinc anys vam aconseguir un estalvi en la gestió d’aquest servei. L’objectiu continua sent tenir uns carrers nets i una bona recollida de la brossa. Amb la implementació dels nous camions, que són menys contaminants, estem col·laborant a reduir les emissions de CO2, que és un aspecte remarcable. En aquest camp, cal destacar que els últims anys hem augmentat la recollida de residus separats per reciclar i hem disminuït els residus totals que genera la ciutat.
Tot i això, la concessió ha generat molts problemes laborals, amb vagues, protestes...
Sempre que hi ha canvis de mètodes, com ha passat, l’adaptació costa una mica. Tant per a l’empresa com per als treballadors. Jo espero que ara les coses entre empresa i treballadors hagin millorat i no es repeteixin més conflictes.
Una qüestió que molts ciutadans denuncien és l’acumulació de voluminosos a la via pública.
És un aspecte que hem de millorar. Tenim ja preparada una nova manera de recollir-los. Fins ara era a domicili i gratuïtament, però aquest sistema no evita que apareguin matalassos o mobles a la via pública. Per tant, plantegem un sistema per barris on a cada àrea els ciutadans tindran un o dos dies a la setmana per poder deixar a fora de casa seva els voluminosos. Si algun veí deixa alguna cosa fora, estarà allà fins que torni a passar. Nosaltres ens hem de posar les piles, però la gent ha de ser també més cívica.
Hi ha incivisme a Sant Cugat en aquest aspecte?
A la majoria de ciutats aquestes coses passen, no és exclusiu de Sant Cugat. A banda de millorar nosaltres el servei, també necessitem la col·laboració ciutadana. Sí que hi ha un punt d’incivisme. Som molts habitants, si tots deixem alguna cosa, distorsiona el servei.
Part de l’oposició critica l’elevat cost de mantenir Sant Cugat. 22 milions d’euros el 2014.
Els últims anys hem fet molts esforços per reduir la despesa en manteniment i estem en xifres similars que en altres municipis d’una mida semblant. A nosaltres ens agrada tenir una ciutat maca, i això també val diners, però hem anat reduint la despesa. Amb l’aplicació de tecnologia smart hem reduït, per exemple, la despesa d’enllumenat en uns 700.000 euros; el cost de la recollida i neteja, en 1 milió, i la factura energètica dels edificis municipals, en 400.000 euros.
Des dels districtes històricament s’ha denunciat un greuge comparatiu quant a prestacions de serveis.
Els últims anys s’ha avançat molt i jo crec que cada vegada hi ha menys diferència. El nostre objectiu és que al final no n’hi hagi cap. També cal tenir en compte que, per exemple, quan pagues per una presa de contacte de llum a la rambla del Celler, se’n beneficien dos mil persones potser; en canvi, a la Floresta, dues cases.
Com a portaveu del grup municipal de CiU, com s’està vivint al govern les actuacions i informacions sobre presumpte corrupció a Sant Cugat?
No és plat de bon gust tot el que està passant i estem vivint. Tenim la confiança que tot el que s’ha fet des de l’Ajuntament s’ha fet correctament i complint la legalitat. El país està vivint moments decisius i això es nota també.
És regidora des del 2003, encara s’hi veu molt més anys?Em vaig presentar en aquestes eleccions perquè tinc ganes de treballar tot el mandat. Però ja serà l’últim, ho deixaré.