127,6 milions d'euros per 10 anys. Sant Cugat ja ha adjudicat el contracte de neteja viària i recollida de residus, el més gran de l'Ajuntament. La Unió Temporal d'Empreses formada per Valoriza i Acciona ha guanyat el concurs públic, en el qual s'hi havien presentat dues empreses més. Sant Cugat posa el dia el contracte de neteja i recollida, que havia caducat el 2021, amb la finalitat de millorar el servei, adaptar-lo a la ciutat i fer-lo més sostenible. Valoriza ja gestionava el servei des del 2011 i ara ho seguirà fent, però de manera conjunta amb Acciona.
Valoriza i Acciona s'encarregaran de la neteja viària i la recollida i transport de les fraccions d’orgànica, paper, vidre, envasos, rebuig i d’oli d’origen domèstic de Sant Cugat. Amb el nou contracte, el govern de Junts i ERC vol aconseguir una "ciutat més neta" i "avançar cap a una millor sostenibilitat en la gestió dels residus". Sobretot gràcies a l'increment de recursos: es passarà de 8 a 13 milions d'euros l'any. Això permetrà incrementar el nombre de treballadors i ampliar, renovar i millorar tota la maquinària i vehicles.
La previsió és que entri en vigor durant el primer trimestre de 2025. El primer any, el cost del servei serà de 9,9 milions d'euros. A partir del segon any se situarà en els 13 milions. La meitat és per la neteja i l'altra meitat per la recollida. Les altres dues empreses que es van presentar van ser Prezero i Fomento de Construcciones y Contratas. De fet, aquestes dues empreses van obtenir millor puntuació en els apartats que s'avaluen mitjançant fórmules, mentre que Valoriza i Acciona van guanyar en els que depenen de judicis de valor. Si no hi ha recursos, el contracte amb l'UTE Valoriza i Acciona es podrà signar a primers de gener. Les millores al servei s'implantarien en els primers mesos i la nova maquinària i vehicles s'anirien afegint durant el primer any.
Les novetats del nou contracte
"Comencem a veure la llum. És imprescindible per la neteja i recollida a la nostra ciutat", ha destacat la tinenta d'alcaldia de Serveis Urbans, Cristina Paraira, que ha avançat algunes millores com l'eliminació dels contenidors soterrats, l'increment de les hores de neteja o la instal·lació de contenidors amb nova tecnologia d'obertura. "És una molt bona notícia", ha celebrat. L'adjudicació es portarà al ple municipal de novembre.
Aquestes són alguns dels canvis amb el nou contracte:
- Més freqüència de neteja i més control del servei.
- Maquinària més moderna i específica per netejar zones concretes.
- Més neteja de pintades.
- Increment del nombre de contenidors de recollida selectiva i les cinc fraccions a totes les bateries de contenidors.
- Plataformes mòbils al centre vianantitzat.
- Eliminació dels contenidors soterrats.
- Recollida comercial porta a porta.
- Compostadors comunitaris a Les Planes, Sol i Aire i Can Barata.
- Augment de punts de recollida d'oli de cuina.
- El servei de recollida de residus funcionarà sempre, sigui festiu o no.
La neteja de contenidors i de pintades
Després d'adjudicar la neteja i la recollida, quedaran pendents altres contracte d'aquest àmbit: el servei de neteja i manteniment de contenidors (1,5 milions per tres anys), el servei de neteja de pintades i taques de pintura (195.000 euros per dos anys) i el servei de recollida, neteja, transport i gestió d'objectes que contenen amiant (53.000 euros per dos anys).
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.