Sant Cugat estudiarà la creació d'una taxa Amazon

L'Ajuntament de Sant Cugat considera que operador com Amazon han de pagar per l'ús de l'espai públic o la generació de residus, com fan els comerços locals

L'Ajuntament de Sant Cugat estudiarà la creació d'una taxa Amazon per fer pagar a les grans empreses de repartiment per l'ús que fan de l'espai públic i la generació de residus. Una proposta que arriba en un moment en què les furgonetes de repartiment són cada vegada més presents als carrers de la ciutat. Barcelona ja havia aprovat un impost similar i ara l'Audiència Nacional ha establert que Amazon no haurà de pagar aquesta taxa a la capital catalana, ja que entén que no és un operador postal. 

"Generen un alt nombre de desplaçaments diaris amb els conseqüents impactes ambientals, congestió del trànsit i mobilitat urbana. Fins i tot ho veiem en vies per vianants o bicicletes", va justificar Marco Simarro, portaveu de la CUP, que va portar la idea al ple municipal. La proposta es va aprovar amb els vots a favor del govern de Junts i ERC, PSC, CUP i En Comú Podem; mentre que PP i VOX van votar en contra.

L'objectiu és "corresponsabilitzar les empreses per l’impacte que té la seva activitat al municipi". Ara, l'Ajuntament treballarà amb els serveis jurídics per fixar un tipus impositiu per aquesta activitat i la creació de la nova taxa. Per fer-ho es tindrà en compte la facturació de les empreses per fer pagar a les que més negoci generin, ja que s'entén que són les que fan més ús de l'espai públic. 

Brugarolas: "La restauració paga per ocupació de la via pública i tot el comerç local paga la taxa de residus"

El tinent d'alcaldia d'Economia, Carles Brugarolas, es va mostrar favorable a la creació d'un nou impost municipal que faci pagar a les grans empreses de repartiment. Des del govern va defensar que és de justícia que aquestes grans empreses com Amazon hagin de pagar: "La restauració paga per ocupació de la via pública i tot el comerç local paga la taxa de residus. En canvi, els grans operadors no. Hi ha un greuge que té un impacte molt sever pel comerç de proximitat, que aporta molts intangibles positius".

A més, argumenta que l'augment del repartiment de paqueteria "genera més trànsit i un volum de residus que abans no hi era: per això té tot el sentit que hi hagi una taxa que el gravi". De fet, el govern va presentar una esmena a la proposta de la CUP per incorporar la generació de residus com un element a tenir en compte pel pagament de la taxa.

El PP alerta sobre la viabilitat legal

Des del Partit Popular, Álvaro Benejam va alertar que la creació del nou impost podria no ajustar-se a la legalitat. En aquest sentit, va recordar que la Comissó Nacional dels Mercats i la Competència va presentar un recurs contencións contra la taxa Amazon que va aprovar l'Ajuntament de Barcelona: "Considera que és injusta i deproporcionada".  

"No té cap sentit presentar una nova taxa quan el seu ajustament a la legalitat no està garantit", argumenta el portaveu popular. A més, també es va mostrar contrari a gravar segons la facturació de les empreses. "Les mesures han d’anar a protegir el comerç local i no a gravar els grans operadors", va concloure. 

Gallardo: "Hem de buscar les maneres legals de fer-ho"

El regidor José Gallardo (PSC) va admetre que es tracta d'una qüestió complicada, però va coincidir en la necessitat d'avançar per fer pagar als grans operadors pel seu impacte en les ciutats. "Les empreses han de pagar pels residus que generen. Hem de buscar les maneres legal de fer-ho", va apuntar. A més, es va mostrar partidari a fomentar centres logístics a les portes de la ciutat i potenciar el repartiment de paquets dins del municipi amb vehicles sostenibles. 

"Les maneres de comprar estan canviant i cal gravar l’ús de l’espai públic i els residus que es generen per aquesta activitat cada cop més massiva", va afegir Ramon Gutiérrez (En Comú Podem).

Finalment, des de VOX es van sumar a les crítiques del PP a la proposta: "Si gravem en taxes aquest servei, el client final haurà d’assumir el cost". A més, el regidor José Guirao va assegurar que la compra per internet i el repartiment de paquets amb furgonetes aconsegueix reduir el trànsit al centre de la ciutat perquè evita molts desplaçaments amb cotxes per comprar a les botigues. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.

 
Comentaris

Destaquem