El Síndic de Greuges de Sant Cugat, Ramon Palacio, ha informat aquesta tarda en una sessió plenària extraordinària que durant el 2019 s'han registrat 167 queixes, un 7% menys respecte a les 178 del 2018. La majoria de les queixes de l'any passat són de l'àmbit dels Serveis Territorials. Abans ha expresat la "solidaritat amb les persones que estan patint la COVID-19".
Durant la sessió plenària extraordinària, Palacio ha explicat també l'actuació d'ofici que ha fet la institució sobre el tribut metropolità i ha constatat que l'Ajuntament de Sant Cugat no ha pogut defensar prou al ciutadà respecte a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) pel que fa a aquest tribut.
El portaveu de Ciutadans, Aldo Ciprian, ha valorat aquesta actuació d'ofici sobre el tribut i la seva tasca durant l'any 2019. Una feina que ha sigut també posada en valor pels representants de la resta de forces polítiques: la portaveu de Junts per Sant Cugat, Cristina Paraira, la Tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Núria Gibert, el Tinent d'alcaldia de Presidència, Pere Soler i el Tinència d'alcaldia de Desenvolupament Urbà, Francesc Duch.
L'alcaldessa Mireia Ingla ha agraït també la seva tasca i ha atribuït a la COVID-19 no haver pogut fer una resposta més immediata a les sol·licituds del Síndic.
D'altra banda, el Síndic de Greuges ha expressat que la ciutadania de Sant Cugat és "àmplia, plural i complexa" i que es preocupa pels temes de la ciutat com l'accés a l'habitatge, l'organització de les festes o el servei públic de salut.
Sobre el total d'actuacions fetes durant el 2019, ha explicat que en aquest 2019 el Síndic ha arribat a un sostre, després de dos anys seguits de doblar el creixement i que ara l'objectiu més que continuar creixent està en aconseguir que "la institució sigui molt sòlida i tingui un gran reconeixement per part del ciutadà".
Les queixes al Síndic durant el 2019
La distribució geogràfica de les queixes ha sigut la següent: 67 del nucli urbà 08172, 35 del nucli urbà 08173 i 4 del nucli urbà 08174. De Valldoreix hi hagut 11; de Mira-Sol, 22; de Les Planes, 4, de La Floresta, 10 i de fora de Sant Cugat, 14.
Dins de l'àmbit dels serveis territorials, la majoria de les protestes fan referència als horaris dels establiments de restauració i a les molèsties que provoquen als veïns.
Segons ha informat el Síndic, normalment es demanen actuacions de l’administració per comprovar el grau de soroll que provoca aquesta activitat, actuacions que s’executen des del Servei de medi ambient i altres actuacions de la policia en quan a horaris de tancament i/o càrrega i descàrrega d'aprovisionaments fora de l’horari permès.
També han rebut queixes de temes de llicències de particulars o obres efectuades que ocasionen perjudicis als veïns, de la situació del contenidors de residus i de la manera d’actuar de la Policia Local en algunes ocasions.
El total de les queixes dels serveis territorials del 2019 són 54. D'aquestes, 14 fan referència a la seguretat ciutadana i via pública, 30 estan relacionades amb la qualitat urbana i mobilitat i 10 amb urbanisme i projectes.
L'altra gran bloc de queixes és sobre els serveis a les persones (24). En aquest àmbit, 6 són sobre polítiques socials, habitatge i esports, 9 són sobre cultura, educació i promoció de la ciutat i 9 més són sobre salut pública.
Les queixes corresponents a serveis a les persones són de nombroses tipologies, des d’assetjament immobiliari, assetjament entre alumnes, o assumptes de substàncies prohibides en escoles i instituts, i aplicació de criteris d’assignació de pisos de protección oficial.
El tercer àmbit que engloba les protestes és el l'administració general. D'aquestes queixes, 7 han sigut sobre gestions administratives, 2 sobre responsabilitat patrimonial, 2 sobre impostos i taxes i 10 sobre economia, hisenda i recursos urbans.
Les denúncies relatives a l’administració general són sobre els terminis de resposta a les reclamacions patrimonials, desacord amb la liquidació de la plusvàlua quan no hi ha hagut benefici en la venda, o desestimació d’ajuts econòmic a l’habitatge.
Altres protestes d’aquest apartat fan referència al desacord amb el procediment de les borses de treball convocades per l’Ajuntament.
També han trobat casos de persones que no han pogut votar mai en unes eleccions, per incidències amb padró municipal d’habitants, o que es queixen del temps que han d’esperar per donar de baixa alguna persona que estava empadronada.
Del total de protestes, s'han estudiat i admès un total de 99. No s'han admès 68, més de la meitat del total.
Un 7% més d'actuacions del Síndic de Greuges de Sant Cugat durant el 2019
L’any 2019 el Síndic de Greuges de Sant Cugat ha registrat 22 actuacions més que l’any 2018, el que representa un augment del 7%. En total el 2019 es van fer 313 actuacions i el 2018 es van fer 291.
D'aquestes actuacions, l'any 2019 van haver-hi 146 assessoraments, un 29% més respecte als 113 del 2018. Pel que fa a les queixes, es van posar 167, un 7% menys respecte a les 178 del 2018.
La majoria d'aquestes actuacions s'han fet de manera presencial (233). La resta s'han fet per telèfon (34), via web (27) i per correu electrònic (19).
Els assessoraments s'han realitzat en tres àmbits: Oficina Municipal d’Atenció al Consumidor (42), altres serveis municipals (46) i tramitació de documentació fora de l’àmbit de l’administració (58).
El Síndic ha recordat que durant l'estat d'alarma han atès les demandes dels santcugatencs a través d'internet.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.