Helena López, Síndic de Greuges de Sant Cugat, ha presentat l'informe de la seva activitat a Sant Cugat durant el 2023, en un ple extraordinari que ha tingut lloc el dilluns 27 de maig. Durant la sessió, López ha demanat, ateses les queixes a la falta de transparència, reforçar els canals de comunicació i assegurar que la informació rellevant sigui "accessible" i "comprensible" per a tothom. A més, ha demanat que es distribueixin els recursos de manera més "equitativa i eficient" i ha assenyalat el silenci administratiu i la demora d'una resposta com un dels punts "crítics" de l'informe. En aquest sentit, ha expressat que garantir una resposta a la ciutadania és necessari per a la "confiança" de la ciutadania en les institucions i assegurar que es respectin els principis de "justícia i equitat". En aquest sentit, ha subratllat que s'han recollit "respostes impròpies" i demandes sense resposta per part de l'Administració des del 2019.
A més, ha destacat les queixes relacionades amb serveis públics, transparència administrativa i la gestió dels recursos municipals i, en concret, ha constatat una "insatisfacció" amb la qualitat de certs serveis públics en àrees de neteja urbana, transport públic i urbanisme. Aquestes queixes, per la síndica són una "oportunitat" de revisar i millorar els serveis prestats per part de l'administració.
També ha fet autocrítica i s'ha compromès a donar a conèixer la institució als santcugatencs, especialment als joves i als nouvinguts i ha remarcat que “durant aquest any hem continuat mantenint la presència de la sindicatura als diferents barris, un cop al mes ens hem traslladat, apropant la institució i l’atenció als ciutadans i ciutadanes del municipi”.
En l'informe, el Síndic de Greuges ha explicat que el 2023 es van realitzar un total de 337 actuacions, entre les quals 219 van ser queixes (211 de la ciutadania i 8 actuacions d’ofici de la síndica) de les quals es van estimar 116. Pel que fa als assessoraments. Això suposa un augment del 3,3% més respecte a l'any anterior, quan se'n van realitzar 326. Dins de les queixes, 116 van ser estudiades i admeses a tràmit, 86 han estat dirigides a l’Ajuntament, 9 a l’EMD de Valldoreix i 21 s’han adreçat a altres síndics. De les queixes a l’Ajuntament (86), 56 han estat relacionades amb els àmbits de gestió del territori (llicències, seguretat ciutadana, mobilitat, qualitat urbana...), 17 amb els serveis a les persones (polítiques socials, educació...) i 12 amb l’administració general.
Pel que fa a les actuacions d’ofici, l’any passat la síndica va obrir expedient per la millora del manteniment urbà a la Floresta (manteniment escales centre socio-sanitari i neteja de carrers), sobre l’accés de les persones amb mobilitat reduïda a les instal·lacions municipals, o sobre una possible modificació de l’ús de la T-16.
Compromís municipal per satisfer les demandes de la Síndica de Greuges
Bernat Picornell, com a portaveu d'ERC, ha expressat la seva satisfacció per la feina realitzada per la Síndica, destacant l’"augment de les intervencions" i la necessitat de seguir descentralitzant la institució per apropar-la als barris. Ha subratllat la importància de tenir una administració "més ràpida" per evitar "desconfiança" i "desafecció" entre la ciutadania. A més, Picornell ha valorat que la síndica sigui una dona i ha posat èmfasi en el fet que les demandes relacionades amb qüestions socials són majoritàries, considerant-les un "greu problema" que requereix una atenció especial. Per últim, li ha manifestat que entomen els deures amb "convicció" i "compromís".
Cristina Paraira, portaveu de Junts per Sant Cugat, ha elogiat la consolidació de la figura de la Síndica com a institució "vetlla per estar al costat de les persones". També ha reconegut que el govern necessita ser més "atent" en la resolució de les preocupacions ciutadanes perquè es puguin "resoldre en temps i forma". A més, Paraira ha mencionat que, tot i que s'han solucionat algunes qüestions, encara queda feina per fer, especialment en temes de silenci administratiu i en la qualitat de les respostes donades. També va destacar la importància de les actuacions d'ofici, com les millores en ombres a les escoles i la gestió de parcs i jardins, que es treballaran en les pròximes fases.
Elena Vila, portaveu del PSC, ha agraït la "feina incansable" de la Síndica i l'ha considerat vital per garantir els drets de la ciutadania i facilitar la mediació en conflictes. També ha destacat la importància de les actuacions d'ofici, com el manteniment de les escales del centre sociosanitari de la Floresta, i ha posat en relleu les queixes relacionades amb l'urbanisme com a preocupació principal dels ciutadans.
Alfredo Bergua, regidor del PP, ha excusat la presència del portaveu del grup Álvaro Benejam i ha destacat l'augment de queixes presentades a l'oficina de la Síndica. També ha demanat que li hagués agradat informació detallada de la informació sobre les queixes per barris i ha suggerit una proactivitat més gran en les actuacions d'ofici.
Marco Simarro, portaveu de la CUP, ha subratllat la importància de l'eficiència administrativa per reduir la "desafecció" i la "desconfiança" ciutadana.
Ramon Gutiérrez, portaveu d'En Comú Podem, ha reconegut la consolidació de la institució de la Síndica a la ciutat i la necessitat de seguir treballant per complir els protocols i la relació amb la síndica i donar-la a conèixer-la més. També ha agraït la transparència de la sindicatura.
Marcos Rodríguez, portaveu de VOX, ha volgut reflectiir la importància de la Síndica en la defensa dels drets ciutadans amb una anècdota sobre un veí que va rebre la resolució de llicències d'obres després de nou anys de lluita constant.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter, Instagram i TikTok.