Així és com ajuda la Diputació a les famílies en risc de vulnerabilitat

Durant l’any 2017 s’han fet 1.540 auditories que han permès a les famílies reduir un 18% les factures d'energia

Amb l’objectiu de donar suport als ajuntaments de la demarcació de Barcelona en les accions preventives contra la pobresa energètica, la Diputació de Barcelona ofereix el programa ‘Auditories i intervenció als habitatges en situació de pobresa energètica’. Aquest projecte està format per un seguit d’accions per millorar l’eficiència energètica dels habitatges en situació de pobresa energètica, reduir les despeses d’aquestes llars en els subministraments bàsics, és a dir, electricitat, aigua i gas; i millorar la qualitat de vida de les persones en situació de vulnerabilitat social.

El programa de la Diputació inclou dues visites a domicili, en què hi participen un tècnic especialitzat en eficiència energètica i un tècnic d’intervenció social, a partir de les quals es dissenya i s’implanta una intervenció integral que inclou la instal·lació d’aparells de monitoratge de consum, l’anàlisi de les factures de subministrament i hàbits de despesa, el recull de dades de diagnòstic social, la instal·lació d’elements d’eficiència energètica i l’assessorament sobre la gestió dels subministraments i els hàbits de consum. Durant l’any 2017, s’han fet 1.540 auditories a 212 municipis de la demarcació de Barcelona que han reduït un 18% les factures de llum, aigua i gas de les famílies vulnerables, el que representa dos-cents vint-i-cinc euros anuals per llar. S’han instal·lat més de divuit mil elements d’eficiència energètica per a optimitzar la il·luminació, controlar i gestionar de forma més eficient l’energia, millorar l’aïllament de les portes o finestres de la casa i estalviar aigua. Dins el programa, s’han realitzat 5.218 actuacions per optimitzar els contractes de subministraments, entre elles gairebé 600 peticions de Bo Social, que ofereix el Ministeri per a la Transició Energètica.

 

Les famílies també poden demanar informació a través de l'Oficina Municipal d'Atenció al Consumidor FOTO: Cedida

Les famílies també poden demanar informació a través de l'Oficina Municipal d'Atenció al Consumidor FOTO: Cedida

 

El programa té un pressupost d’un milió d’euros i es continuarà implantant fins al juliol de 2019, amb la previsió de dur a terme mil sis-centes auditories energètiques a 191 municipis més de la província.

Segons explica la vicepresidenta segona i responsable de l’Àrea d’Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona, Meritxell Budó, «Són els ajuntaments els que es posen en contacte amb la Diputació per sol·licitar les auditories. Són casos de vulnerabilitat que ja s’han detectat a través dels serveis socials municipals». Meritxell Budó afegeix que «les dades que recollim ens permeten afrontar nous reptes de futur. Per això, el nostre compromís és seguir treballant en aquesta línia i poder fer una cirurgia més precisa amb les dades obtingudes».

En paral·lel, a través de les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor (OMIC) i de les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor (UMIC) que es desplacen als municipis que no disposen d’oficina pròpia, s’ofereix informació a la ciutadania sobre la tramitació del Bo Social d’Electricitat.

Aquestes accions dutes a terme per la Diputació de Barcelona en el marc del programa ‘Auditories i intervenció als habitatges en situació de pobresa energètica’, estan pensades especialment per avenir-se amb l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, número 1: “posar fi a la pobresa en totes les seves formes en tot el món”.

 
Comentaris

Destaquem